graf1

Nie kontrolujesz ciśnienia w oponach?

Jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych spowodowanych złym stanem technicznym pojazdu jest niewłaściwy stan jego ogumienia. Duży wpływ na kondycję opon ma utrzymanie w nich optymalnego poziomu ciśnienia.
Zarówno za słabo, jak i za mocno napompowane opony poważnie zagrażają bezpieczeństwu ruchu na drodze.

Kontrole ciśnienia w oponach zaleca się wykonywać co miesiąc, ale nie stosuje się do tego ponad połowa kierowców. Według badań zrealizowanych dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego aż 39% z nich sprawdza ciśnienie sporadycznie przy okazji parkowania, 9% tylko przed długą podróżą,
a 5% – nigdy.  W sytuacjach ekstremalnych konsekwencje mogą być tragiczne – źle napompowane opony zmniejszają przyczepność i skuteczność hamowania, grożą eksplozją i wypadkiem.

Ciśnienie pod kontrolą

Informację o wartości ciśnienia, która jest najbardziej wskazana dla danego modelu auta, można znaleźć na tabliczce znamionowej w samochodzie. Znajduje się ona na klapce wlewu paliwa lub na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy. Natomiast rzeczywisty poziom ciśnienia w oponach można kontrolować za pomocą kompresora na stacji benzynowej.

Stan opon ma na tyle duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, że regularna ich kontrola powinna być obowiązkiem każdego kierowcy. – Osoby zarządzające flotą pojazdów powinny pracować nad wypracowaniem wśród kierowców odpowiednich nawyków związanych z użytkowaniem aut służbowych. Należy do nich właśnie nadzór ciśnienia w oponach mówi Małgorzata Słodownik z firmy Neptis S.A., dostawcy monitoringu Flotis. – Ważna jest też świadomość, że obie skrajności wyrządzają szkody: zarówno za niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach osłabia ich trwałość i zwiększa ryzyko wypadku.

Nadchodzą unijne zmiany

Producenci aut coraz częściej wyposażają nowe modele w czujniki, które dokonują pomiarów i alarmują o spadkach ciśnienia w oponach. Czułość urządzeń, a co za tym idzie – dokładność pomiarów – zależy od jakości użytych rozwiązań. Czujniki montowane w autach z wyższej półki są  zaawansowane. Systemy monitorowania ciśnienia opon (TPMS) nie są jeszcze w Polsce powszechnie stosowane, ale bieżący rok przyniesie zmiany w tym zakresie. W listopadzie 2014 roku mają zostać wprowadzone nowe wymogi unijne dotyczące rejestracji aut. Wyposażenie nowych samochodów w czujniki ciśnienia w oponach stanie się wtedy obowiązkowe.

graf