por

Por

Por to kopalnia zdrowia śmiało możemy to stwierdzić, ma wielkie wartości odżywcze i bardzo niską kaloryczność , przykład: 100 gr pora to 24 kalorie.

Łatwo więc zgadnąć ,że doskonale sprawdza się w procesie odchudzania, zawiera dużo wapnia, fosforu, potasu, sodu, żelaza i siarki. Por ma właściwości obniżające poziom złego cholesterolu we krwi, dzięki czemu zmniejsza ryzyko zawału serca i chorób układu krążenia. Bardzo dobrze wpływa na układ odpornościowy i oddechowy, stabilizuje poziom cukru we krwi, wpływa dobroczynnie na układ trawienny ma również właściwości bakteriobójcze, wspomaga oczyszczanie organizmu, ma właściwości antyseptyczne.
Por jest dobrym źródłem wielu witamin:
– C (wzmacnia odporność, uszczelnia naczynia krwionośne)
– A (odpowiada za prawidłowy wzrost dzieci, widzenie o zmroku i zdrową skórę),
– E (ważna w leczeniu męskiej niepłodności, zaburzeń pracy mięśni i chorób serca),
– B1 (poprawia pamięć, koncentrację i krążenie krwi),
– B2 (zapewnia dobry wzrok i rozwój układu nerwowego),
– PP (bierze udział w wytwarzaniu erytrocytów, hamuje toksyczne działanie leków)

Poniżej podajemy przepis na Syrop z pora przeciw przeziębieniu

Gotować 5–6 porów przez 30 minut w litrze wody, odlać płyn, odciskając warzywa, do odwaru dodać

3 łyżki miodu, wymieszać. Pić po 1/2 szklanki 4 razy dziennie.

Syrop przeciwkaszlowy

Drobno pokrojony por ułożyć ciasno w słoiku, na wierzch nasypać cienką warstwę cukru; słoik odstawić w ciepłe miejsce na 3–4 godziny. Zjadać po łyżeczce co godzinę przy suchym i mokrym kaszlu, bólach gardła, chrypce. Nadaje się również dla dzieci.