IMG_6694

Skoda Rapid 1,6 TDI

Za każdym razem Skoda mnie zadziwia. Skutecznie stara się zatrzeć wizerunek auta słabego i użytkowego. Świetnie jeździ mi się każdą kolejną, każdy kto ma wyrobione zdanie na temat marki, z nieskrywanym zadziwieniem odkrywa nowe modele. Skoda idzie w górę, ojjj idzie!

WYGLĄD

IMG_6710Wygląd zewnętrzny to czyta klasyka. Projektanci byli bardzo oszczędni w umieszczaniu udziwnień w tym aucie. I według mnie to zaleta, mówię to z pełną odpowiedzialnością. Nie każdy chce mieć samochód ze spojlerami, wyprofilowanym bagażnikiem czy inną częścią. Taki zabieg stylistyczny związany jest także z oszczędnością. To auto ma być tanie i funkcjonalne, wygląd to sprawa drugorzędna.
Nie bez przyczyny wersja została nazwana Elegance, wnętrze jest piękne, czarno – beżowe – dwukolorowe i stylistycznie poprawne. Nie wiem jak wy, ale ja uwielbiam takie zestawienia. Świetnie pasują do nich wygodne fotele i tylna kanapa. Spokojnie zmieszczą się na niej dwie osoby, trzecia o ile będzie niezbyt wysoka również nie powinna mieć z tym problemu. Martwi mnie tylko jasny kolor tapicerki. Prezentuje się świetnie, ale bardzo dobrze również przyjmuje brud.
IMG_6717Wystrój wnętrza Skody Rapid nawiązuje do innych nowych modeli tej marki. Od foteli poprzez kierownicę aż do regulacji wysokości świateł. Generalnie widać oszczędność w wykończeniu poszczególnym elementów. Jednak jest to oszczędność bardzo dobrze wykonana. Wszystko jest solidnie i stylowo zrobione.
W końcu testowaliśmy samochód, który ma bagażnik słusznych rozmiarów taki, w którym możemy spokojnie zmieścić walizki na dłuższe wakacje, a nie na krótki wypad za miasto. Mówimy tu oczywiście o pojemności 550 litrów. W ostatnim czasie doświadczyłam plagi schowków, które mieszczą tylko 350 litrów. W tym przypadku, jeśli złożymy siedzenia uzyskamy aż niemal 1500 litrów. Pokusiłabym się nawet o stwierdzenie, że nasza Skoda Rapid, w tej kwestii, może stanąć w pojedynku z niejednym kombi.

WRAŻENIA Z JAZDY

IMG_6703Jeszcze jakiś czas temu nie pomyślałabym, że do tego stopnia polubię Skody. Niezbyt dobrze kojarzyły mi się te samochody, ale to, co teraz marka robi, jak walczy o klienta, a także, co mu daje w zamian zasługuje na podziw i uznanie. Dlatego ogromne ukłony, po pierwsze za cenę, po drugie za sposób wykonania, a po trzecie za nowoczesność, podążanie za trendami oraz chęć tworzenia lepszej jakości.
Rapidem jeździ się świetnie! Spalanie na poziomie 6l. to wynik, który mnie bardzo cieszy. Spokojnie można wyruszyć w długą trasę i po pierwsze nie bać się, że nie będziemy mogli zabrać wszystkich potrzebnych rzeczy, a po drugie zapomnieć o znikającej zawartości baku.
Ponad to bardzo dobrze trzyma się na zakrętach i płynnie porusza się po drodze. Dodatkowo jest przestronny, wygodny i po prostu wdzięczny dla każdego użytkownika. Zwraca uwagę innych kierowców, a szczególnie w momencie, w którym porusza się nim kobieta. I tu ciekawa zależność, którą zauważyłam na polskich drogach, mianowicie jeśli facet widzi kobietę w dobrym samochodzie, to patrzy na nią tak posępnym wzrokiem. Nie wiem czy to dlatego, że kobieta powinna jeździć najwyżej Matizem i tylko prawym pasem, czy to zazdrość?

OKIEM TECHNICZNYM

IMG_6701Jak zwykle zaczynamy od oceny silnika bo to prawdziwy majstersztyk, jest to chyba obecnie najbardziej wydajny silnik o tej pojemności żywiący się olejem napędowym. Nigdy bym nie przypuszczał że samochód tej wielkości który ma naprawdę dobrą dynamikę i to pomimo jedynie 5-cio biegowej skrzyni manualnej może być tak ekonomiczny.
Jest to motorek który pozwala nam na bardzo dużo, możemy cieszyć się naprawdę przyzwoitą dynamiką bo w okolicy 10s do 100km/h i prędkością maksymalną ponad 190km/h.
Jazda jest przyjemna bo elastyczność jest duża, już od 1500obr/min motorek żwawo reaguje na gaz aż do prawie 5000obr/min co w dieslach jest rzadko spotykane a już na pewno w tak tanich i jednosprężarkowych. Jeśli jednak będziemy chcieli skorzystać z ekojazdy i nasza psychika wytrzyma trasę zprędkością 80km/h to możemy liczyć na spalanie tylko trochę powyżej 3 l/100 km. Kultura pracy jak na diesla jest duża a to zasługa nowej generacjo commonrail’a z wielodawkowym wtryskiem pod ciśnieniem w okolicy 2tys bar. Przypomnę że noże hydrauliczne prod takim ciśnieniem tną stal zwyką wodą więc technologia kosmiczna. Poza tym reszta auta jest dostosowana do dynamiki silnika, zawieszenie jest dość twarde a w połączeniu z niskoprofilowymi oponami o szerokości 215 daje to doskonałe prarametry trakcyjne. Ten samochód prowadzi się świetnie w każdych warunkach a hamulce są godne auta sportowego. Ten samochód może zaspokoić oczekiwania wszystkich członków rodziny, może być niemalże sportowy ale i bardzo ekonomiczny, jest przestronny i całkiem nieźle wygląda. Nie bez powodu Skoda jest numerem jeden sprzedaży w Polsce. Nie muszę polecać bo fakty bronią Rapida.

Daria Pacańska/Paweł Kubalski