Dacia Logan MVC LPG 006

Dacia Logan MCV LPG 0,9 TCe

Dacia skutecznie podąża drogą Skody, od lat poszerza gamę modeli stawiając na praktyczność i skromność, wielką skromność, ale jak widać to przemawia. Trochę dziwne bo przecież nazwa Dacii wzięła się z historycznej rzymskiej krainy zlokalizowanej na obecnych terenach Rumunii, była to najbogatsza prowincja zwana Dacją. Żeby było ciekawiej początki fabryki to Uzina de Autoturizme Pitesti, czyli producent silników lotniczych, podobna historia jak BMW. W 1968 roku komuniści podpisali umowę z Renault o współpracę i licencyjną produkcję aut. Po różnych perturbacjach w 1999 roku firmę wykupiło Renault i choć miało to być Rumuńskie Centrum Rozwoju Samochodów w Europie Środkowej i Wschodniej to zdecydowano się uruchomić produkcję. W 2004 roku uruchomiono produkcję całkowicie nowego modelu opracowanego przez Renault o nazwie Logan i tym właśnie dla Dacii jest Logan Czym dla Skody Octavia. Różnica polega na tym, że Dacia wystartowała o 8 lat później niż Skoda. Pierwotnie Francuzi wymyślili sobie że, Dacia będzie głównie zapleczem starych wycofywanych technologii i tak też na wstępie było, ale po co kończyć produkcję starych modeli silników, skrzyń biegów, zawieszeń skoro można je zamontować w tanich wersjach aut przedłużając amortyzację maszyn. Tak było na początku, ale obecny dziś w teście Logan ma najnowsze dziecko Renault, silnik 3-cylindrowy z bezpośrednim wtryskiem benzyn, turbodoładowaniem oraz instalacją LPG. Majstersztyk, nie dość że szybki i dynamiczny, tani w zakupie, pali 7L gazu na 100km, czyli jazda za 12gr/km, cudo!!!

Dacia Logan MVC LPG 003

A teraz okiem technicznym

Silnik/skrzynia

Jak wspomniałem na wstępie silnik to najnowocześniejsza jednostka napędowa Renault zrobiona w technologii downsizingu, posiada jedynie 900cm3 pojemności i 3 cylindry. Brzmi trochę jak pralka, ale dzięki wałkom wyrównoważającym nie wykazuje żadnych drgań, a dzięki wyposażeniu w bezpośredni wtrysk benzyny oraz turbodoładowanie dynamika jest przyzwoita. Mamy do dyspozycji 90KM przy 5000 obr/min, ale pralka kręci bez zadyszki do 6000 obr/min wręcz bajecznie i ma do dyspozycji 140Nm przy 2250 obr/min, więc ma on siłę na każdym biegu, pomimo jedynie 5 biegowej skrzyni manualnej, ale szóstka zdecydowanie by się przydała i to głównie w trasie. Co ważne silnik zapala na benzynie, a po osiągnięciu temperatury przełącza się na LPG, więc dodatkowo funkcja autostop powoduje wyjątkową ekonomikę zużycia, ale też i emisji zanieczyszczeń. Przyspieszenie do setki w 11s jest wystarczające w tej klasie i pamiętajmy, że ceny zaczynają się od 43tys zł, więc bardzo rozsądnie.

Dacia Logan MVC LPG 004

Zawieszenie/koła/hamulce

 Z przodu pracują kolumny typu McPherson z trójkątnymi wahaczami i stabilizatorem poprzecznym. Zawieszenie tylne składa się z belki skrętnej, czyli: dwóch wahaczy wleczonych połączonych z podatnym na skręcanie elementem, sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami hydraulicznymi. Najbardziej rozczarowują hamulce, bo o ile z przodu są tarcze wentylowane, to z tyłu są hamulce bębnowe, prawie już zapomniane rozwiązanie ze względu na ograniczoną skuteczność rekompensowaną długotrwałością. Koła to zwykłe raczej 195/60×15 zapewniają przyzwoite trzymanie drogi ale też dobrze znoszą nierówności polskich dróg.

Dacia Logan MVC LPG 001

Ekonomia

Najmocniejsza strona tego auta poza ceną, o ile jazda na benzynie jest średnio ekonomiczna, ale zadowalająca bo auto mieści się w 7L/100km realnego średniego zużycia, to to co się dzieje na gazie jest fantastyczne. Auto w trasie zadowoli się 7L gazu, a w mieście maksymalnie 11L/100km gazu LPG, więc średnie z testu wyszło 9,5L/100km. Przy cenie gazu na poziomie 1,7 zł/L wychodzą wręcz śmieszne kwot,y a przypomnę, że parametry silnika na gazie są identyczne co przy zasilaniu benzyną.

Dacia Logan okiem kobiety.

Dacia od zawsze kojarzyła nam się z tanimi samochodami o nijakim wyglądzie, ale trzeba przyznać, że ewolucja jaką przeszła, a nawet rewolucja, stawia tę markę na bardzo przyzwoitym poziomie. Swoim wyglądem nie przypomina już niskobudżetowych, kanciastych poprzedników, a moim zdaniem obecny model przedstawia się bardzo atrakcyjnie.

Dacia Logan zyskała bardzo spójną stylistykę o nowoczesnym wyglądzie i jak na auto, które w dalszym ciągu jednym z najtańszych w klasie, naprawdę nie ma się czego wstydzić. Auto nabrało miękkich zaokrągleń i płynniejszych kształtów. Sprawia wrażenie solidnego i dynamicznego, a przede wszystkim funkcjonalnego kombi. Przód auta przedstawia się atrakcyjnie z uwagi na nowocześniejszy zderzak z delikatnym przetłoczeniem na kształt spojlera, duży grill z pokaźnym logo marki płynnie łączy się z reflektorami. Maska zyskała delikatne przetłoczenia, które dodają Dacii bardziej dynamicznego wyglądu. Patrząc z boku mamy przed sobą typowe kombi, ale wyraźnie widać producenci w końcu zaczęli przywiązywać uwagę do wyglądu, bo niewielkie przetłoczenia pojawiły się po obu bokach pojazdu dając mu bardziej nowoczesny styl. Tył to głównie pokaźnych rozmiarów klapa bagażnika, po obu jej stronach zespolone z błotnikami klosze lamp.

Dacia Logan MVC LPG 002

Zajrzyjmy do środka

Wnętrze może nie robi ogromnego wrażenia, jest trochę szare i ponure, ale okazuje się, że w samochodach, które niewiele kosztują można wpasować nowinki technologiczne takie jak dotykowy system multimedialny, który na dodatek przyzwoicie działa. 7 calowy ekran zarządza muzyką, łącznością Bluetooth oraz nawigacją na pochwałę zasługuje czytelność i łatwość jego obsługi. Na panelu centralnym znajdziemy również wygodne i nieskomplikowane sterowanie klimatyzacją oraz przyciski otwierania przednich szyb, których obsługa jest wyjątkowo niepraktyczna. Sama deska robi przyjazne wrażenie, chociaż użyte materiały są w dalszym ciągu wątpliwej jakości. Spasowanie elementów jest przyzwoite, ale wszystko jest twarde i wygląda tanio. W Loganie siedzi się dość wysoko i z uwagi na słabo wyprofilowane fotele ciężko jest przyjąć wygodną pozycję. Na pewno nie możemy narzekać na przestronność wnętrza i ilość miejsca dla pasażerów, na tylnej kanapie dość wygodnie będą podróżować trzy osoby. Miejsca jest wystarczająco dużo zarówno na nogi jak i nad głową. Powalająca jest pojemność bagażnika 573l z możliwością powiększenia do 1518l do tego niski próg pozwalają na bardzo praktyczne wykorzystać przestrzeń załadunkową.

Dacia Logan MVC LPG 007

Dacia Logan MVC LPG 008

Wrażenia z jazdy

Słuchajcie, może i silnik „od pralki”, ale ta Dacia naprawdę dobrze się prowadzi. Jak na tanie, rodzinne kombi, bo za takie można uznać nasze auto, ma dość dobre osiągi. Co prawda sytuacja się zmienia przy pełnym załadunku, ale to auto ma służyć do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Auto jest w miarę ciche, a sam komfort jazdy tylko przyzwoity, na uznanie zasługuje to, że jest dynamiczny praktycznie na każdym biegu, brakuje trochę wcześniej wspomnianego „szóstego” biegu, ale jest to odczuwalne jest jedynie w trasie. Zniszczone drogi i nierówności nie robią na nim większego wrażenia, niestety przy bardziej dynamicznej jeździe na zakrętach ma tendencje do dość poważnego wychylania się, a dodatkowo układ kierowniczy nie jest zbyt precyzyjny.

Dacia Logan MVC LPG 009

Dacia Logan MVC LPG 010

Podsumowanie

Jeśli szukamy auta dużego, funkcjonalnego, taniego w zakupie i eksploatacji, to jest to naprawdę bardzo dobry wybór. Dacia Logan nie straszy już wyglądem, a dodatkowo możemy być zadowoleni z proponowanego wyposażenia przy naprawdę niewielkich kosztach zakupu. Auto sprawdzi się doskonale jako auto rodzinne, bądź po prostu u osoby, która ceni sobie auta wielozadaniowe bo nie straszne mu kiepskie drogi, wysokie podjazdy, a i ekonomia jest fenomenalna. Nie ma się co oszukiwać, znaleźć na rynku nowe auto tych gabarytów, z takim wyposażeniem i w takich pieniądzach nie jest łatwo.

Dacia Logan MVC LPG 005

Dacia Logan MVC LPG 006




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.