Skoda-Rapid-1.2TSI

SKODA RAPID 1.2TSI TEST AUTA

Skoda Rapid powstała kiedy to Octavia z każdym nowym modelem rosła, okazało się że zrobiła się luka pomiędzy Fabią a Octavią. Mam wrażenie, że obecnie Rapid jest wielkości pierwszej Octavii a przynajmniej jeśli chodzi o środek.

Skoda Rapid 1.2TSI przód

Skoda Rapid 1.2TSI przód

Skoda Rapid 1.2TSI

Jest bardzo obszerna i dobrze rozplanowana choć może faktycznie zewnętrzne gabaryty są mniejsze. Takie projektowanie skutkuje tym, że auto choć duże w środku jest lekkie a to determinuje zużycie paliwa i wielkość silnika ale też zachowanie na drodze. Dzięki takiej filozofii zmniejszania masy i downzizingu model z benzynowym silnikiem 1.2TSI jest dynamiczny i zadowala się rozsądnymi dawkami paliwa. Takie zachowanie było niedostępne 20 lat temu dla Octavii I. To jest postęp, auto jest tanie w zakupie i w eksploatacji, chyba idealne dla niezbyt zamożnej polskiej rodziny choć chyba jest ulubieńcem flot samochodowych.

A teraz okiem technicznym

Skoda Rapid 1.2TSI przód

Skoda Rapid 1.2TSI przód

Silnik/skrzynia

Do Rapida pasuje najbardziej benzynowa jednostka 1.2TSI zasilana wtryskiem bezpośrednim i doładowana turbosprężarką. 90 KM jest generowanych przy 4400 obr/min natomiast maksymalny moment obrotowy wynosi 160 Nm i jest dostępny pomiędzy 1400 a 3500 obr/min. Takie parametry powodują że auto może bez problemu jechać z prędkością obrotową na poziomie 1200 obr/min co sprawia że ekonomia jest podobna do diesla. Skrzynia którą mieliśmy do dyspozycji miała tylko 5 przełożeń w manualu ze względu na koszt, dopłata do dwusprzęgłowego DSG o siedmiu przełożeniach to 15% wartości auta. Myślę że taka konfiguracja z manualem jest absolutnie wystarczająca, nie mieliśmy żadnych powodów do narzekań na dynamikę czy zachowanie na drodze.

Skoda Rapid 1.2TSI otwarte drzwi przednie

Skoda Rapid 1.2TSI otwarte drzwi przednie

Zawieszenie/koła/hamulce

Oczywiście w zawieszeniu przełomu nie ma, MacPhersony z przodu i belka skrętna z amortyzatorami gazowymi z tyłu. Hamulce z tyłu tarczowe z przodu tarcze wentylowane, specjalnie się nie napracują. Masa auta to trochę powyżej 1100kg co powoduje że zanotowana droga hamowania ze 100km/h na oponach 205/50×15 jest poniżej 38m a i trzymanie drogi jest bardzo poprawne. Takie zestawienie powoduje że auto jest i tanie w zakupie ale też bezawaryjne bo to sprawdzone rozwiązania.

Skoda Rapid 1.2TSI drzwi otwarte od kierowcy

Skoda Rapid 1.2TSI drzwi otwarte od kierowcy

Ekonomia

Ekonomia jest bardzo przyzwoita, średnie zużycie paliwa w normalnej eksploatacji nie przekroczy 7l/100km. Tradycyjnie zrobiliśmy trasę nad nasze kochane morze i wyszło nam jadąc przepisowo(ufff) 5.3l/100km specjalnie nie wysilając się. Silnik ma małą pojemność i nie lubi wysokich obrotów, by zachować przyzwoitą ekonomię nie przekraczajmy 3500 obr/min i unikajmy pełnego gazu. Tak traktowany Rapid odwdzięczy się rozsądnym apetytem.

Skoda Rapid 1.2TSI tył drzwi otwarte

Skoda Rapid 1.2TSI tył drzwi otwarte

Skoda Rapid 1,2 TSI- Babskim Okiem

To niepozorne auto, które zajmuje miejsce w palecie aut kompaktowych. Wnętrze auta jest dość przestronne w którym z powodzeniem mieści się 4 dorosłe osoby a więc modelowa Polska Rodzina 2+2. Bagażnik jest na tyle duży, że auto sprawdzi się także w podróży, jednym słowem to idealne auto rodzinne. Obsługa konsoli nie budzi dużo emocji ale też nie sprawia kłopotów co jest dużym plusem. Jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny to trzeba przyznać nie budzi zastrzeżeń ale kupując Skodę chyba nie oczekujemy super modnej kreacji. Wygląd tego samochodu idzie raczej w kierunku prostoty. Nasz testerek Rapid 1,2 TSI ma możliwości ograniczone co do osiąganych prędkości w tym jednak przypadku nie ma to większego znaczenia gdy kierowcą jest kobieta. Kobiety to kierowca świadomy, odpowiedzialny a po drogach porusza się z większą ostrożnością zwłaszcza jeśli pasażerami są dzieci. …hmm, nie odbierając niczego panom oczywiście. Warto nadmienić, że Skoda Rapid będzie występować w czterech wersjach silnikowych 3 benzynowe i jeden diesel będziemy więc mieć wybór.

zobacz test zwariowanego Renault Megane GT, skrzynia dwusprzęgłowa DCT

 

Życzymy szerokiej drogi i bezpiecznej podróży

Skoda Rapid 1.2TSI tylny profil drzwi otwarte

Skoda Rapid 1.2TSI tylny profil drzwi otwarte

 

Skoda Rapid 1.2TSI tylny profil

Skoda Rapid 1.2TSI tylny profil




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.