Technologia ogniw paliwowych - Instytut Energetyki

Technologia ogniw paliwowych – Instytut Energetyki

Technologia ogniw paliwowych – Instytut Energetyki w Warszawie

 Instytut Energetyki Zostaliśmy odwiedzeni przez Pana Jakuba Kupeckiego z Instytutu Energetyki z Warszawy oraz Pana inż. Andrzeja Malinowskiego. Technologia ogniw paliwowych była tematem naszego spotkania. Jest to przyszłość energetyki, dobrze nam znana z zastosowania w samochodach elektrycznych zasilanych wodorem. Zespół z Instytutu pracuje nad tym, żeby tą technikę produkcji energii wykorzystać stacjonarnie np. do zasilania i ogrzewania naszego domu!

Znamy Toyotę MIRAI  która jest pierwszym powszechnie dostępnym samochodem do którego możemy zatankować wodór, bez spalania tego wodoru, zamienić go na prąd i jechać samochodem elektrycznym. Ogniwa z Toyoty są ogniwami niskotemperaturowymi, które doskonale sprawdzają się w transporcie, w Instytucie rozwijana jest technologia Stało-Tlenkowych Ogniw Paliwowych (SOFC – Solid Oxide Fuel Cells). Są to wysokotemperaturowe ogniwa paliwowe (pracujące w zakresie temperatur 600 – 1000oC) przeznaczone do zastosowań stacjonarnych.

Technologia ogniw paliwowych polega na bezpośredniej zamianie energii wiązań chemicznych paliwa w energię elektryczną na drodze reakcji chemicznych, głównie utleniania. Sprawność ogniw paliwowych w znacznym stopniu przewyższa inne rodzaje konwersji energii – w zależności od rodzaju paliwa sprawność elektryczna typowego ogniwa mieści się w granicach 40%  – 60%, a całkowita sprawność może osiągać 80% – 90 %.

Ciekawą sprawą jest temat paliwa. Tworząc instalacje ogniw nie musimy jej profilować pod konkretny rodzaj paliwa, bardziej musimy ewentualnie dostosować układ oczyszczania czy podawania paliwa. W wypadku czystego wodoru z butli nic nie musimy robić. Paliwo może być zarówno ciekłe jak i gazowe, a nawet stałe, a konkretnie: Biogaz, wodór, mieszanina tlenku węgla, zwykły gaz sieciowy, czy nawet nafta, benzyna i lpg.

Nie jest to tanie rozwiązanie. Jednak kończą nam się zasoby stałe na świecie, a gdy cena paliwa zaczyna iść w górę, sięgamy do tego co kiedyś było nieopłacalne, szukamy alternatyw. W całkowitym obrazku jednak te koszty będą malały. Kibicujemy tej technologii, w samochodach ogniwa się sprawdzają. Jest to szansa dla rozwoju Polskiej energetyki.

Po co komu takie ogniwo  ?

Instytut EnergetykiJest to generator energii elektrycznej, który przy okazji generuje ciepło i tym produktem ubocznym możemy ogrzewać nasz dom. Ogniwa bardzo dobrze się spełniają w miejscach gdzie nie ma sieci. Energia elektryczna generowana jest ze sprawnością większą niż elektrownie węglowe ( 40 – 59%). Odpadają straty przesyłowe , konwertowanie energii.

Od elektrowni dostajemy kilka procent mocy, reszta idzie w komin. Jest to również bardziej przewidywalny sposób pozyskiwania energii niż modną metodą fotowoltaiki. Dotąd jak dostarczamy paliwo mamy energię, nie martwimy się zachmurzonym niebem i brakiem słońca.

Ogniwo nie musi cały czas pracować jednak niekorzystne są jego zatrzymania. Jest ono rozgrzane i ponowne jego dogrzanie jest niekorzystne dla naszego portfela. Lepiej nie zatrzymywać jego pracy, instalacja z ogniwem jest bardzo elastyczna i jest samo wystarczalna – sama się dogrzewa i nie generuje jak nie potrzeba dodatkowej energii.

Mamy ogniwo, które możemy podłączyć w domu. Instalacja jest wielkości lodówki, łączymy ją z  gazem i kotłem, to samo paliwo spalane w piecu może nam fizycznie produkować prąd do całego domu, jak i ogrzać nasze cztery ściany.

Kiedy, gdzie i jak mogę to zakupić?

Domowe ogniwa są już znane w Korei Południowej oraz w Stanach. Powstają już nawet pierwsze elektrownie i fabryki oparte na ich działaniu. Koreańczycy i Japończycy zaczynają montować je w swoich domostwach. W Niemczech również możemy już znaleźć ofertę domowych ogniw, nie jest to jednak na razie zbytnio powszechne. Są takie 2-3 firmy w Europie.

Możemy sobie teraz taką instalacje zakupić od naszych zachodnich sąsiadów, należy podpisać umowę serwisową na 10-15 lat, a taki serwis z Niemiec niestety będzie bardzo drogi. U nas Panowie rozważają okres dziesięciu lat, zanim stanie się do dostępne u nas w kraju w sposób przystępny.

Podsumowując

Głównym celem badań związanych z technologią ogniw paliwowych jest redukcja kosztów, poprawa trwałości i przeniesienie technologii ze skali laboratoryjnej do przemysłowej. Możemy takie ogniwo już teraz podłączyć sobie w domu, a za kilka lat technologia Stało-Tlenkowych Ogniw Paliwowych stanie się w Polsce modna.

Gorąco zachęcamy do zapoznania się z badaniami Instytut Energetyki w Warszawie, do obejrzenia prototypowej instalacji na miejscu. Można jej dotknąć, zobaczyć jak pracuje. Serdecznie zapraszamy do zakładania takich instalacji, w Polsce mamy takie cztery. Miejmy nadzieję, że za kilka lat ręcznie wykonywane polskie prototypy trafią na zautomatyzowaną linię. Trzymajmy za to kciuki.

Strona Instytutu Energetyki w Warszawie https://www.ien.com.pl/  

Technologia ogniw paliwowych – Instytut Energetyki – wywiad

Wejście 1

Wejście 2

Wejście 3

Technologia ogniw paliwowych – Instytut Energetyki w Warszawie




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.