Jadłospis, który ochroni dziecko przed infekcjami

Jadłospis, który ochroni dziecko przed infekcjami

Jadłospis, który ochroni dziecko przed infekcjami

 Jadłospis, który ochroni dziecko przed infekcjami


Jadłospis, który ochroni dziecko przed infekcjami

Oto pokarmy, które warto mu teraz częściej podawać, by jak najrzadziej się przeziębiał.

Jadłospis, który ochroni dziecko przed infekcjami. Podstawą są regularne i wartościowe, ale niezbyt obfite posiłki. Młody organizm potrzebuje stałych dawek energii, głód szybko go osłabia, a wtedy ochrona przed zimnem, wirusami i bakteriami jest gorsza. Niech w każdym posiłku znajdą się pokarmy, które wspomogą naturalną zdolność organizmu do obrony przed drobnoustrojami.

Bojowe owocki

 

  • Banan – pachnący, słodki i… pełen inuliny jest prawdziwym sprzymierzeńcem w walce z wirusami i bakteriami. Stanowi… wspaniałą pożywkę dla naturalnie występujących w organizmie tzw. dobrych bakterii. Im więcej ma ich dziecko, tym lepiej dla jego zdrowia. Podobne jak banan właściwości mają np. cykoria, cebula i por (odpowiednie dla starszych dzieci).

 

  • Jagody – niektórzy dietetycy mawiają o nich, że mają zdolność „blokowania” wirusów. Choć o tej porze roku trudno o świeże (i tanie) owoce, nie rezygnuj z podawania ich dziecku. Mogą pochodzić z mrożonki, są równie dobrym źródłem cennych składników, jak te z krzaczka.

Warzywka pełne witamin

 

  • Marchewka – łagodny, słodkawy smak sprawia, że większość maluchów ją lubi – i to bardzo dobrze! W pomarańczowym warzywku znajdują się składniki (tzw. karotenoidy), które w dziecięcym organizmie zmieniają się w witaminę A.

 

Jadłospis, który ochroni dziecko przed infekcjami. Dzięki niej przybywa komórek odpornościowych. Ponadto błony śluzowe układu oddechowego są bardziej napięte (mają tzw. lepszą ciągłość), a przez to odporne na inwazję drobnoustrojów.

 

Wit. A reguluje też wytwarzanie ochronnej wydzieliny (tzw. mucyny). Najlepsza jest świeża marchewka, np. w postaci surówki lub soczku. To doskonała propozycja dla dziecka, które nie chce jeść twarogu czy ryb.

 

  • Natka pietruszki – choć nie smakuje najlepiej, są sposoby, by ją „przemycić” maluchowi… A warto, bo to jedno z najlepszych źródeł wit. C, z której zbudowane są komórki odpornościowe. W badaniach wykazano, że w czasie infekcji organizm dosłownie pożera wit. C. Natkę można np. zmiksować i zmieszać z soczkiem marchwiowym.

 

  • Brokuły – mają dużo selenu, który pobudza układ odpornościowy do pracy (ma tzw. immunostymulujące działanie). Warzywko można ugotować i zmiksować na zupkę-krem.

Ekstraprodukt

 

  • Kasza jaglana – może pomóc w pozbyciu się nadmiaru śluzu z dróg oddechowych i ich osuszeniu (np. przy kaszlu). Aby była lekkostrawna dla małego brzuszka, gotuj ją długo, a dla lepszego smaku podawaj np. z owocami.

O tym warto pamiętać

 

  • Produkty mleczne – choć są zdrowe i dostarczają dziecku dużo wapnia oraz innych cennych składników, nie powinny być podawane zimne. Mleko, jogurt lub serek zjedzone przez malucha krótko po wyjęciu z lodówki mogą przyczynić się do zaśluzowania jego dróg oddechowych i sprzyjać przeziębieniu.

Wzmacniające herbatki

 

Malinowa: 1 łyżeczkę su szonych liści zalej kubkiem gorącej wody (o temp. 96 st.). Po 5–8 min przelej przez sitko, dosłodź miodem naturalnym. Podawaj np. wieczorem.

 

 

Gryf Krzysztof Michalski – czyli złotko na Komunie Świętą i nie tylko




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.