Test Peugeot 308 SW HDI 120KM

Test Peugeot 308 SW HDI 120KM

Test Peugeot 308 SW HDI 120KM

Test Peugeot 308 SW HDI 120KM

Test Peugeot 308 SW HDI 120KM

Okiem Technicznym

Test Peugeot 308 SW HDI 120KM – Silnik/skrzynia

Silnik to nowej generacji diesel opracowany kilka lat temu, nowy ale już sprawdzony i dobrze znany. 1600 cm3 turbodiesel generujący 120KM już przy 3500 obr/min co na tak małą pojemność jest zaskakujące. Maksymalny moment obrotowy to 300Nm przy 1700 obr/min, taki zakres obrotów powoduje że silnik najczęściej będzie się kręcił na obrotach poniżej 3tys. Fizyka mówi że im niższe obroty tym więcej czasu ma mieszanka na pełne spalenie więc mamy maksymalną ekonomię. Skrzynia biegów jest manualna i ma 6 przełożeń, to takie rozwiązanie by diesel był tani bo niestety automat kosztuje więcej. Przełożenia są dobrze dobrane a lewarek chodzi precyzyjnie. To wszystko zapewnia nam dynamikę do setki na poziomie 9.3s do setki i prędkość maksymalną prawie 200 km/h.

Test Peugeot 308 SW HDI 120KM

Test Peugeot 308 SW HDI 120KM – zawieszenie /koła/hamulce

Hamulce oczywiście z tyłu tarczowe a z przodu dodatkowo wentylowane raczej trudno jest zmusić do faddingu, są odporne na przegrzewanie. Skuteczność hamowania poza sztywnym zawieszeniem idealnie wspomagają koła 225/45×17 czyli o profilu raczej umiarkowanym. Zawieszenie z przodu McPherson z amortyzatorami gazowymi a z tułu belka półskrętna ze stabilizatorem skrętnym i oczywiście amortyzatory gazowe. Jest to tak dobre zawieszenie że w ponad 2x mocniejszym GTI są tylko twardsze sprężyny. Ten samochód klei się do asfaltu nawet na zimówkach, zahamowaliśmy ze stówki na 40m, rewelacja. Jest to możliwe też dzięki niskiej masie auta bo jak na dość duże kombi masa 1300kg do dobry wynik.

Test Peugeot 308 SW HDI 120KM

Test Peugeot 308 SW HDI 120KM – ekonomia

To jest chyba najmocniejsza strona tego auta, odbyliśmy podróż Stolica Kraków w 5 osób czyli z pełnym obciążeniem. Zaskoczyło nas to że dynamika dużo nie ucierpiała natomiast zużycie paliwa z trasy było poniżej 5 litrów na setkę choć jechaliśmy 100-110km/h. Pozytywne jest też to że nadal był elastyczny nawet przy podjazdach pod górę nie trzeba było trzymać go na wysokich obrotach. To ma bardzo duży wpływ na niskie zużycie paliwa. Auto idealne dla praktycznych osób jako ekonomiczne rodzinne auto, nieostentacyjne ale pewne i praktyczne.

Przeczytaj także Test VW Arteon TDI DSG7 240KM R Line




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.