Stwardnienie rozsiane sport rehabilitacja

Poradnik chorego na stwardnienie rozsiane – Czy warto uprawiać sport?

Stwardnienie rozsiane rehabilitacja sport

Stwardnienie rozsiane rehabilitacja sport

Stwardnienie rozsiane rehabilitacja sport Czy warto uprawiać sport będąc chorym na stwardnienie rozsiane? Które dyscypliny warto wybrać?

Stwardnienie rozsiane rehabilitacja port – Wstęp

W dzisiejszym artykule opowiem o sporcie uprawianym przy stwardnieniu rozsianym, bo nie można nie doceniać jego powagi. Systematyczna aktywność fizyczna –  czy to będzie sport, który nie sprawia nam wiele trudności i nie wymaga dużego wysiłku  czy też fizjoterapia, która mocno poprawia naszą sprawność. Aktywność ta jest wysoce wskazana w życiu osoby chorej na stwardnienie rozsiane. Powinniśmy wybrać taki rodzaj aktywności, który sprawia nam jak najwięcej przyjemności. Jego wykonywania nie powinniśmy traktować jako obowiązek i przymus, wręcz przeciwnie, powinniśmy zaczynać ćwiczyć z uśmiechem
i zapałem. Dzięki temu uprawianie „naszego sportu” będzie poprawiało nam humor
i samopoczucie. Po pewnym czasie systematycznego wykonywania tych ćwiczeń odczujemy prawdziwą poprawę jakości naszego życia. Aktywność fizyczna z czasem działa lepiej, niż niejeden antydepresant. Odbudujemy też naszą sprawność, zbudujemy dobrą kondycje i siłę mięśniową. Przez te „pół godziny każdego dnia” w naszej głowie nie będzie choroby, problemów i codziennych trudów. Zamiast tego pojawi się błogi spokój, harmonia, i ruch. Stanie się to naszą chwilą w planie dnia.

Stwardnienie rozsiane rehabilitacja sport – Co daje trening?

Odpowiednio dobrany trening jest niezbędny, by zachować prawidłową wydolność wszystkich układów organizmu:

  • pomaga dłużej utrzymać siłę mięśni – jest niezwykle ważne, by utrzymywać ciało w stałej sprawności. Choroba systematycznie odbiera nam siłę mięśniową. Jeśli nie będziemy ćwiczyć i trenować, to powrót do naszej sprawności po rzucie będzie dużo trudniejszy. W takich okolicznościach postęp niepełnosprawności może być nie do powstrzymania,
  • poprawia mineralizację kości – gdy nasze kości są mocne, nie dostrzegamy jak ważne jest utrzymanie ich trwałości. Dopiero gdy zaczynają się kłopoty, to widzimy, jak duży jest to problem. Niestety w takiej chwili powrót do ich odpowiedniej gęstości może okazać się trudny do osiągnięcia, więc bardzo ważne jest zapobieganie problemom związanymi z kośćmi,
  • wzmacnia ścięgna i stawy – to na stawach i ścięgnach wykonywany jest cały ruch,
    a odpowiednia forma aktywności je wzmacnia,
  • zapobiega otyłości – może wydawać się to powodem absurdalnym, jednak waga ma bardzo duży wpływ na sprawność osoby chorej na stwardnienie rozsiane.
Stwardnienie rozsiane rehabilitacja sport

Stwardnienie rozsiane sport rehabilitacja

Stwardnienie rozsiane rehabilitacja sport – Jak wpływa na chorobę?

Systematyczna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na obszar zaatakowany przez chorobę. Pomaga w regeneracji tej okolicy i w naprawie uszkodzeń. Następuje przyspieszenie przewodzenia bodźców nerwowych, a same ćwiczenia przyspieszają budowanie nowych połączeń z komórkami nerwowymi, które jeszcze nie zostały uszkodzone przez chorobę.

Stwardnienie rozsiane rehabilitacja sport – Jaki sport wybrać?

Aktywnością fizyczną polecaną choremu na stwardnienie rozsiane jest:

  • pływanie,
  • spacery,
  • jazda na rowerze,
  • joga

Może się wydawać, że przy tych aktywnościach pracują głównie poszczególne mięśnie. Przy jeździe na rowerze i spacerach pracują tylko nogi, a przy pływaniu głównie ręce. Nic bardziej mylnego! Dyscypliny te powodują pracę całych grup mięśni nazywanych mięśniami posturalnymi. Mięśnie te odpowiedzialne są za zachowanie równowagi i podstawowe czynności życiowe, a zatem są to najważniejsze grupy mięśniowe, jakie posiadamy. Ich siła
i sprawność jest niezbędna w codziennym życiu, a stwardnienie rozsiane osłabia te mięśnie w sposób najbardziej dotkliwy.

Stwardnienie rozsiane rehabilitacja sport

Stwardnienie rozsiane sport rehabilitacja

Stwardnienie rozsiane rehabilitacja sport – Nim zaczniemy

Jeśli chcesz zacząć uprawiać sport:

  • dobierz program ćwiczeń do swoich możliwości;
  • poinformuj trenera o swojej chorobie;
  • nie doprowadzaj się do stanu wyczerpania, ani podczas ćwiczeń, ani po ich wykonaniu;
  • zdecydowanie unikaj aktywności fizycznej, gdy jest gorąco – podwyższona temperatura może wywołać zaostrzenie się objawów.

Stwardnienie rozsiane rehabilitacja sport – Komentarz autora

Nie jestem wstanie przecenić wpływu aktywności fizycznej na jakoś mojego życia. Systematyczne uprawianie sportu znacznie poprawia mój nastrój i moją sprawność fizyczną.

Odkryciem dla mnie była joga i medytacja, które pozwalają niesamowicie się wyciszyć, i uporządkować chaotyczne, często czarne myśli.

Źródło

  1. „Oswoić SM, Poradnik dla pacjentów chorych na stwardnienie rozsiane”, Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego.

Zapraszam do zapoznania się z wstępem do cyklu  Podręcznik chorego stwardnienie rozsiane

Zachęcam do zapoznaniaq się z tym artykułem na moim blogu  oraz z Poradnikiem SM na mojej stronie




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.