Audycja na biegu Dacia Duster dCi 110KM 4×4

Test Dacia Duster dCi 110KM 4×4

Test Dacia Duster dCi 110KM 4×4

Test Dacia Duster dCi 110KM 4×4

Test Dacia Duster dCi 110KM 4×4

Okiem technicznym

Test Dacia Duster dCi 110KM 4×4 – Silnik/skrzynia

Auto nowe a tu niespodzianka, stary dobry znajomy 1.5 dCi znany i z Renaulta i z Nissana z różnych modeli o różnej mocy. Silnik nie jest ferią nowinek technologicznych, nie zachwyca kulturą pracy ale wyrósł już dawno z chorób wieku dziecięcego i możemy zapomnieć o jego istnieniu poza interwałami serwisowymi. 110KM jest generowanych przy 4tys. obr/min a 270Nm momentu mamy już od 1700 obr/min, nie są to wartości supersportowe ale da się jeździć dynamicznie. Skrzynia jest sześciobiegowym manualem z dobrze pracującymi synchronizatorami więc można szybko zmieniać biegi by uzyskać 11.4s do setki. Jest to możliwe ze względu na niską masę auta, poniżej 1350kg.

Test Dacia Duster dCi 110KM 4×4

Test Dacia Duster dCi 110KM 4×4 – Zawieszenie/koła/hamulce

Jak w poprzednich wersjach Dustera z przodu zamontowano kolumny MacPhersona a z tyłu belkę skrętną z wahaczami ze sprężynami śrubowymi. Rozwiązanie stare i sprawdzone, jak patrzę na innych producentów to jeszcze chyba nikomu nie udało się zrobić takiego rozwiązania jak MacPhersonowi. Niezależnie od nacji i kontynentu jego kolumny są w co trzecim modelu auta, dziś najbardziej liczy się bezawaryjność i cena ale też i koszty eksploatacji. Hamulce z przodu tarcze wentylowane a z tyłu… niezpodzianka! Bębny, prawie bezobsługowe. Koła 215/60×17 przy tak małej masie auta powodują że przyczepność jest co najmniej wystarczająca.

Test Dacia Duster dCi 110KM 4×4

Test Dacia Duster dCi 110KM 4×4 – Ekonomia

Oczywiście te wszystkie bzdurki o zużyciu na poziomie 3,9l/100km to żart, nam jedynie przy jeździe na wprost z jednostajną prędkością 80km/h udało się zrobić taki wynik. Każda chwila zmiany mocy, kierunku jazdy, hamowania okupiona była natychmiast wzrostem zużycia. Jeśli chcemy jechać normalnie w trasę gdzie trzeba hamować  wyprzedzać to musimy liczyć się z wynikiem 5,2L co i tak jest rewelacyjnym wynikiem. W mieście wzrasta to realnie o jakieś 20-25% i takie są realia, chyba to i tak nie dużo. Żaden SUV nie oferuje takiego zużycia paliwa więc Duster pod tym względem jest bezkonkurencyjny. Mi osobiście brak wersji topowej z lepszą deską rozdzielczą.

Przeczytaj również Test Renault Megane GrandCoupe TCe 130 EDC




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.