Test Dacia Duster dCi 110KM 4WD manual oraz 2WD Automat

Test Dacia Duster dCi 110KM 4WD manual oraz 2WD Automat

Test Dacia Duster dCi 110KM 4WD manual oraz 2WD Automat

Test Dacia Duster dCi 110KM 4WD manual oraz 2WD Automat

Test Dacia Duster dCi 110KM 4WD manual oraz 2WD Automat

Okiem technicznym

Test Dacia Duster dCi 110KM 4WD manual oraz 2WD Automat – Silnik/skrzynia

Auto nowe a tu niespodzianka, stary dobry znajomy 1.5 dCi znany i z Renaulta i z Nissana z różnych modeli o różnej mocy. Silnik nie jest ferią nowinek technologicznych, nie zachwyca kulturą pracy ale wyrósł już dawno z chorób wieku dziecięcego i możemy zapomnieć o jego istnieniu poza interwałami serwisowymi. 110KM jest generowanych przy 4tys. obr/min a 270Nm momentu mamy już od 1700 obr/min, nie są to wartości supersportowe ale da się jeździć dynamicznie. W obu egzemplarzach jest ten sam silnik natomiast jeden posiada skrzynię która jest sześciobiegowym manualem z dobrze pracującymi synchronizatorami więc można szybko zmieniać biegi by uzyskać 11.4s do setki i jest to Duster z napędem na wszystki ekoła. Drugi egzemplarz ma sześciobiegowy automat i ma podobną dynamikę, napęd jest przenoszony jedynie na przednią oś. Oba egzemplarze mają podobną masę, skrzynia automatyczna jest cioęższa ale ten model nie ma napędu na obie osie więc różnica jest niewidoczna.

Test Dacia Duster dCi 110KM 4WD manual oraz 2WD Automat

Test Dacia Duster dCi 110KM 4WD manual oraz 2WD Automat – Zawieszenie/koła/hamulce

Jak w poprzednich wersjach Dustera z przodu zamontowano kolumny MacPhersona a z tyłu belkę skrętną z wahaczami ze sprężynami śrubowymi. Rozwiązanie stare i sprawdzone, jak patrzę na innych producentów to jeszcze chyba nikomu nie udało się zrobić takiego rozwiązania jak MacPhersonowi. Niezależnie od nacji i kontynentu jego kolumny są w co trzecim modelu auta, dziś najbardziej liczy się bezawaryjność i cena ale też i koszty eksploatacji. Hamulce z przodu tarcze wentylowane a z tyłu… niezpodzianka! Bębny, prawie bezobsługowe. Koła 215/60×17 przy tak małej masie auta powodują że przyczepność jest co najmniej wystarczająca.

Test Dacia Duster dCi 110KM 4WD manual oraz 2WD Automat

Test Dacia Duster dCi 110KM 4WD manual oraz 2WD Automat – Ekonomia

Oczywiście te wszystkie bzdurki o zużyciu na poziomie 3,9l/100km to żart, nam jedynie przy jeździe na wprost z jednostajną prędkością 80km/h udało się zrobić taki wynik. Każda chwila zmiany mocy, kierunku jazdy, hamowania okupiona była natychmiast wzrostem zużycia. Jeśli chcemy jechać w trasę gdzie trzeba hamować wyprzedzać to musimy liczyć się z wynikiem 5,2L. W mieście wzrasta to realnie o jakieś 20-25% i takie są realia, chyba to i tak nie dużo. Żaden SUV nie oferuje takiego zużycia paliwa więc Duster pod tym względem jest bezkonkurencyjny. Mi osobiście brak wersji topowej z lepszą deską rozdzielczą. Jedyna różnica to taka że w manualu będzie wrażliwszy na nasze postępowanie z biegami i gazem. Automat łatwiej okiełzna nasz brak umiejętności ekojazdy.

Zobacz Test Dacia Duster dCi 110KM 4×4




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.