Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai

Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai

Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai

Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai

Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai

Okiem technicznym

Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai – Silnik/skrzynia

Silnik elektryczny synchroniczny z magnesami stałymi ma moc 120KM i 295 Nm momentu obrotowego. Moment obrotowy jak w każdym silniku elektrycznym ma wartość maksymalną w całym zakresie pracy i to jest największa przewaga nad silnikiem spalinowym. Dynamika jaką zapewnia silnik to poniżej 10s do setki więc całkiem spoko. Najfajniejszą rzeczą jest kompletny brak skrzyni biegów, na tunelu pomiędzy fotelami jest kilka przycisków podobnych jak w automacie ale to niczego nie zmienia. Silnik elektryczny nie potrzebuje skrzyni biegów więc jest wyeliminowany kolejny element który mógłby się psuć.

Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai

Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai – zawieszenie/koła/hamulce

Zawieszenie z przodu oparte jest na kolumnach McPherson z tyłu belka skrętna ale zestrojone jest to na lekko-sportowo i daje trochę pazura. Koła 205/55×17 zapewniają doby kontakt z podłożem ale nie jest ideałem, wszystkie elektryki mają cienkie gumy by mieć jak najmniejsze opory toczenia. Takie opory to krótszy zasięg więc kosztem przyczepności walczymy o zasięg, średnio fajnie ale ok. Hamulce tu pracują jedynie w momencie krytycznym bo rolę podstawowego opóźniacza spełnia silnik wchodząc w rolę generatora odzyskującego energię hamowania. Od tego jak efektywnie to zrobi zależy zasięg auta. To jednak powoduje że klocki hamulcowe wymienimy pewnie po 100tys albo i dalej. Na chwilę obecną wydaje się że auta elektryczne są solidniej zrobione od spalinowych i wymagają mniej zabiegów serwisowych a co za tym idzie kosztów eksploatacji.

Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai

Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai – Ekonomia

Bateria ma pojemność 28kWh. Przy średniej cenie za 1kWh energii na poziomie 50gr całkowite naładowanie auta z gniazdka to koszt 14zł. Jeśli średnio przyjmiemy że zasięg jest na poziomie 200km to wyjdzie nam 7gr na kilometr i jest to po prostu rewelacja. Najekonomiczniejszy diesel średnio spali 5l/100km co przy nawet 4zł/l daje średnio 20gr/km i może być tylko więcej. Jeśli więc mamy licznik dwutaryfowy to w nocy będzie to jeszcze 50% taniej czyli wyjdzie nam 3.5gr/km, abstrakcyjnie tanio. Całą sielankę zabija jednak cena zakupu na poziomie 150tys zł.

Test Hyundai Ioniq Electric – elektryczny Hyundai

Zobacz Test Hyundai i30 CRDi 136KM manual




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.