Test Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET 2WD hybrid shvs

Test Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET 2WD hybrid shvs

Test Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET 2WD hybrid shvs

Test Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET 2WD  hybrid shvs

Test Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET 2WD hybrid shvs

Okiem technicznym

Test Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET 2WD  hybrid shvs – Silnik/skrzynia

Silniki atmosferyczne powoli odchodzą do lamusa, pojemności się zmniejszają a ilość cylindrów dąży do minimalnej by obniżyć opory wewnętrzne silnika. Myślę że niedoładowane benzyniaki zostaną jedynie w układach hybrydowych bo są tanie w produkcji ale to też do czasu. Zaawansowane układy zasilania jak turbo, intercooler, wtrysk bezpośredni i zmienne fazy rozrządu zawitają też do hybryd. Na razie Suzuki robiąc małe benzyniaki zdecydowało się je zmniejszyć jeszcze bardziej i tak mamy 1000 cm3 o 3 cylindrach z turbo. Silnik maleńki ale generuje 111KM i 170Nm momentu obrotowego. Dynamikę ma praktycznie przy każdych obrotach a do tego doczepiono 5 biegowy manual.

Zaprzęgnięto to wszystko w hybrydę shvs, co to takiego? Jest to lekka odmiana hybrydy, silnik elektryczny jest tu zarówno rozrusznikiem jak i generatorem prądu i znajduje się pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem spalinowym. Baterie mają niewielką pojemność a moc kilku kilowatów silnika elektrycznego jest wykorzystywana by wspomóc silnik spalinowy w najbardziej nieefektywnych zakresach pracy. Dzięki temu mamy prawie pół litra mniejsze spalanie na setkę oraz o pół sekundy lepszą dynamikę no i oczywiście czystsze spaliny.

Test Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET 2WD  hybrid shvs

Test Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET 2WD  hybrid shvs – zawieszenie/koła/hamulce

Zawieszenie Swifta to sprężyny śrubowe z przodu w kolumnach McPhersona a tył to belka skrętna, amortyzatory gazowe, wszystko dość sztywno zestrojone. Sztywno ale sprężyście pomimo bardzo niskiego profilu ogumienia można liczyć na komfort. Koła w naszej testówce to 16 cali z oponą 185/55 czyli dość sportowo jak na miejskiego malucha. Hamulce tarczowe nawet z tyłu co w tej klasie aut jest rzadkością, oczywiście przód wentylowany. Ich skuteczność jest zdumiewająca bo na zimowych oponach auto zatrzymało się na 41m. Wynik rewelacyjny bo Q3 testowaliśmy ostatnio w Szwecji i tam droga hamowania w przypadku Audi była o 2m dłuższa(również na zimówkach).

Test Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET 2WD  hybrid shvs

Test Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET 2WD  hybrid shvs – Ekonomia

Auto jest bardzo ekonomiczne jak na moc jaką dysponuje, przyczyną tego jest niska masa auta, 865kg to piórko i to pomimo układu hybrydowego. Nawiasem mówiąc obniżenie masy w stosunku do poprzednika o ponad 100 kg dało lepszy efekt jak jakakolwiek hybryda. Dzięki tej masie w mieście 5.4l/100km nie jest problemem a na trasie przy 90km/h 4.1l/100km. Jest to bardzo ekonomiczne auto, nawet przy ostrej jeździe wyrobiliśmy się w 8l/100km, to między innymi dzięki hybrydzie.

Przeczytaj Test Suzuki Swift DualJet Hybrid 2WD




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.