Subaru Outback 175KM Lineartronic 1

Subaru Outback 175KM Lineartronic

Subaru Outback 175KM Lineartronic

Czy jeździłeś samochodem który miał przekładnię bezstopniową takim jak Subaru Outback 175KM Lineartronic? Japończycy zawsze idą własną drogą i robią po swojemu, trend w skrzyniach biegów na świecie to dwusprzęgłówki. Subaru ale i Toyota i Mitsubishi wolą bezstopniowe CVT, są mniejsze i lepiej żonglują momentem obrotowym i są tańsze od ośmio czy dziewięciobiegowych z Europy. Audi zaliczyło mocny poślizg z przekładnią multitronic, wczesne egzemplarze były drogie w naprawie i rzadko wytrzymywały 150tys km. Jak to w życiu bywa problem ustał ale niesmak pozostał więc wszyscy wybierają klasyczny automat albo manual. Jak będzie w przypadku Lineartronica? Subaru Outback 175KM Lineatronic to doskonałe zarządzanie momentem obrotowym i mocą. Dzięki temu ekonomia jak na duże auto z dużym benzyniakiem jest przyzwoita a i dynamika nie irytuje. Ale i w Europie coraz częściej SUVy mają bezstopniowe przekładnie. Nowa odsłona Renault Koleos jest wyposażona w przekładnię bezstopniową współpracującą z dieslem.

Subaru Outback 175KM Lineartronic 3

teraz okiem technicznym

Subaru Outback 175KM Lineartronic – Silnik/skrzynia

Silnik to 4 cylindrowy boxer z wtryskiem bezpośrednim o pojemności 2500ccm, benzyniak bez doładowania. Praca jest wręcz bezwibracyjna i aksamitna, moc jaką rozwija to 175KM więc jak na dwa i pół litra pojemności szału nie ma. Moment obrotowy to tylko 235Nm przy 4000obr/min więc możliwość bezstopniowej skrzyni biegów powodują że brak wrażenia niedostatku mocy. Czasem jest dziwne wrażenie kiedy wciskamy pedał gazu a komputer ustala najkorzystniejsze obroty silnika do rozpędzania i zmienia się jedynie przełożenie. Nigdy nie ma szarpania a automat dba o najkorzystniejsze przełożenie. Oczywiście możemy wybierać, najkorzystniejsze dla ekonomii czy dla dynamiki, jest taki mały przełącznik na kierownicy. Oczywiście jak we wszystkich Subaru mamy tu do czynienia z napędem 4×4 typu symetrycznego, nie musimy się martwić o jakiekolwiek tryby pracy. Napęd jest permanentny czyli 100% czasu mamy wszystkie koła napędzane. Szkoda że nie jest to silnik doładowany, brakuje mu trochę momentu obrotowego.

Subaru Outback 175KM Lineartronic 4

Subaru Outback 175KM Lineartronic – zawieszenie/koła/hamulce

I tu znów prostota i niezawodność, przednie zawieszenie to kolumny MacPherson a tył to wahacze poprzeczne. Hamulce tarczowe wentylowane z przodu a z tyłu tarcze zwykłe. Koła to dla wersji Subaru Outback Lineatronic 225/60×18 i są optymalne do szosowej szybkiej jazdy. Outback pomimo pełnych walorów 4×4 idealnie wypada w szybkiej jeździe autostradowej dzięki bardziej komfortowemu zestrojeniu zawieszenia. Pomimo dość wysokiego zawieszenia auto jest bardziej SUVem lub dużym kombi a nie terenówką i o tym należy pamiętać.

Subaru Outback 175KM Lineartronic – Ekonomia

Subaru nigdy nie było mistrzem ekonomii, postawienie na bezpieczeństwo i parametry trakcyjne niestety kosztuje. Stały napęd 4×4 to zawsze trochę większe zużycie paliwa, skrzynia bezstopniowa też, jak jest  naprawdę. Natomiast nowej generacji skrzynia bezstopniowa powoduje że ekonomia jest jak na tak duże auto jest dobra. Pamiętajmy że mamy do czynienia z silnikiem benzynowym i autem prawie pięciometrowym więc nawet diesel ma co robić. Średnie zużycie na poziomie 8l/100km jest przyzwoite a w trasie można liczyć na litr mniej przy normalnej jeździe. Nawet przełączenie w tryb dynamicznej jazdy wyrobimy się w 12l/100km. Subaru zrezygnowało z diesli, szkoda bo to zawsze kilkanaście procent mniejsze zużycie paliwa a i moment większy.

Subaru Outback 175KM Lineartronic 5

 

Paweł Kubalski




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.