Sprężarki kompendium wiedzy cz.3

Sprężarki wypornościowe ROOTS’a.

We wcześniejszych artykułach opisywaliśmy sprężarki napędzane gazami wylotowymi typu turbo, specjalnie nie poruszyliśmy tematu sprężarek typu COMPREX które działają w oparciu również o gazy wydechowe. Zostawiamy sobie to na deser ponieważ ten typ jest praktycznie niewykorzystywany w produkcji silników. Roots to typowy przykład sprężarki wypornościowej napędzanej mechanicznie od wału silnika, taki typ napędu zapewnia równomierne narastanie mocy. Sprężarki mechaniczne nie wymagają stosowania chłodnicy powietrza doładowanego co w znacznym stopniu upraszcza jej montaż i są mniej podatne na uszkodzenia(mniejsza liczba elementów). Roots posiada jedynie dwa elementy ruchome, rotor napędowy oraz napędzany(patrz schemat),  tego tupu rozwiązania powszechnie stosuje Mercedes w silnikach benzynowych z oznaczeniem KOMPRESSOR. Wrażenia eksploatacyjne dla kierującego pojazdem są takie jakby w naturalny sposób silnik miał większą pojemność. W układach zasilanych sprężarkami wypornościowymi nie występuje tak uciążliwy efekt turbo dziury. Powietrze równomiernie jest pompowane do silnika wraz z narastaniem prędkości obrotowej wału korbowego napędzającego rotor sprężarki. O ile w silnikach benzynowych stosowane są zarówno układy turbo jak i wypornościowe tak w dieslach sprężarka wypornościowa ze względu na już duży stopień sprężania silnika nie mają zastosowania.  Jednakże ta wada(duży nadmiadmiar sprężu w całym zakresie obrotów) jest zaletą w silnikach stosowanych w sporcie samochodowym.  Na pewno zauważyliście(foto poniżej) jak wielkie widlaste „ósemki” mają na masce albo garb albo wręcz dziurę w masce z której wystaje dziwne „coś”. To coś to roots zamontowany nad głowicami silnika i wyposażony w przepustnice dolotowe(nikt nawet się nie bawi w filter powietrza), tego typu silniki legitymują się mocą nawet 2000KM. Jedynie roots jest w stanie dostarczyć tyle powietrza by wycisnąć takie parametry z silnika, jednym z powodów jest charakterystyka przyrostu mocy. W „Roots’ach” silnik bez i ze sprężarkę kręci się z tą samą prędkością obrotową czyli może być bardziej wysilony. W układach turbo silnik po tzw uturbieniu ma większy moment i moc przy niższych obrotach co ogranicza jego moc szczytową. W następnym artykule opiszemy sprężarkę LYSHOLMA.

schemat działania

roots w aucie

 

Opublikowano