Sprężarki kompendium wiedzy cz.5 ostatnia

rotrex od strony sprężarki czyli z profilu

Opisaliśmy większość najpopularniejszych jeśli chodzi o zastosowanie w samochodach systemach doładowania silnika, na deser zostawiłem dziwoląga wykorzystującego wszystko co najlepsze w systemie turbo i mechanicznym. Tymi co to wymyślili, produkują i rozwijają dalej są Duńczycy, właśnie w Kopenhadze mieści się siedziba firmy. Rotrex bo to on jest bohaterem pożegnalnego odcinka o sprężarkach jest urządzeniem napędzanym paskiem od wału silnika poruszającym wirnik kompresora jest taki jak w turbosprężarce. Pytanie czy turbo kręcące się z prędkością wału silnika ma sens i jak duże usiałoby być? Po pierwsze już przekładnia na kołach pasowych daje średnio dwukrotnie większą prędkość obrotową na wale sprężarki, no tak ale to wciąż niewiele ponad 10tys Obr/min więc co jest nie tak? Otóż jak zobaczycie na rysunku prezentującym Rotrex od środka tzw. Skrzynia przekładniowa która otrzymuje napęd od paska zamienia za pomocą przekładni planetarnej obroty średnio(zależnie od modelu) x10. Prosto mówiąc wał silnika kręci się na 5tys Obr/min, koło pasowe po stronie sprężarki 10tys Obr/min a sam wirnik sprężarki już ma 100tys Obr/min czyli jak dobra turbosprężarka. Niestety przy takich obrotach robią się problemy z chłodzeniem tak więc potrzebna jest chłodnica oleju i to takiego w oddzielnym obiegu tylko dla Rotrexa no ale coś za coś, jest to na pewno najbardziej ekonomiczny w eksploatacji system doładowania silnika benzynowego, niestety do diesli się kompletnie nie nadaje.  Kolejną trudnością jest to że tak jak turbo potrzebuje chłodnicy powietrza doładowującego, zestawy Rotrexa mają też parę zalet. Największą zaletą jest łatwość przystosowania systemu do każdego silnika benzynowego a dla tunerów jedną z ważniejszych jest to że brak konieczności odprężania silnika(zmniejszenia stopnia sprężania by uniknąć spalania stukowego). W chwili obecnej koszt przeróbki na Rotrexa zaczyna się już od 2tys Euro więc nie jest to cena zaporowa a radość z jazdy ogromna kiedy nasz silnik dostanie 30% więcej mocy.

Golf I z Rotrexem pod maską
Golf I z Rotrexem pod maską
Rotrex jaki jest każdy widzi
Rotrex jaki jest każdy widzi
ładnie przysposobiony do silnika
ładnie przysposobiony do silnika
komplecik puzzli Rotrex do silnika benzynowego
komplecik puzzli Rotrex do silnika benzynowego
Opublikowano