Nowe silniki F1 na sezon 2014

Silnik V6 turbo F1 Renault

Znamy już bliższe szczegóły techniczne silników bolidów F1 na najbliższy sezon, przypomnę że ostatnio stosowane silniki miały pojemność 2,4L i ograniczenie do 8 cylindrów, przybliżona masa takiego agregatu wynosiła ok. 95kg przy mocach przekraczających 800KM. Ciekawostką jest że silnik np. Forda Focusa o pojemności 1,6L i 4 cylindrach mocy ok. 100KM waży ok. 90KG to pokazuje różnice technologiczne.   Silniki 2,4L nie były doładowane i kręciły się do 18.000 obrotów jednostki na obecny sezon będą doładowane turbiną a przypomnę że ostatnie silniki turbo były w 1988 roku i miały 1,5L przy 6 cylindrach.

schemat silnika F1 na sezon 2014
schemat silnika F1 na sezon 2014

Obecnie pojemność to 1,6L ilość cylindrów to 6 oraz tylko jedna turbosprężarka, ograniczenie obrotów do 15.000 na minutę oraz odzysk energii z gazów wydechowych. Na obecny sezon jest tylko trzech producentów silników Ferrari, Mercedes oraz Renault za rok dołączy Honda która wyposaży Maclarena zastępując silniki Mercedesa. Przewidywana moc silników powinna wynieść powyżej 700KM przy większym poszanowaniu środowiska naturalnego niż w poprzednich rozwiązaniach.  Daje to ok. 450KM z litra pojemności gdzie w doładowanych silnikach aut drogowych jak choćby FIAT  nie przekracza 100KM z litra pojemności tyle że nawet małe auto typu Punto waży ponad 1000kg a bolid gotowy do startu jedynie 600kg. Poprzednie silniki zapewniały przyspieszenie bolidom F1 ok. 5s od 0 do 200km/h jak będzie obecnie? Przekonamy się już w marcu.

Opublikowano