Przedpremierowy pokaz modelu Alfa Romeo 4C Spider podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie

fot. Alfa Romeo

Model Spider zawsze zajmował szczególne miejsce w rodzinie Alfa Romeo, ponieważ jest „ucieleśnieniem” swobody i emocji, które może dać samochód. W tym samym duchu utrzymano najnowszy model Alfa Romeo 4C Spider, naturalną kontynuację linii pojazdów Alfa Romeo Spider nieodmiennie budzących ekscytację, dających wyjątkową przyjemność płynącą z jazdy, wyróżniających się efektowną stylistyką i mocnymi, elastycznymi silnikami. Z tego powodu samochód, który został zaprezentowany podczas pokazu przedpremierowego, odziedziczył wszystkie wyróżniające cechy Alfa Romeo 4C coupé, prawdziwej ikony marki, „ucieleśnienia” sportowego charakteru „zakodowanego w DNA” Alfa Romeo: doskonałe osiągi, włoski styl i techniczną doskonałość pozwalającą na uzyskanie maksymalnej przyjemności płynącej z jazdy w poczuciu pełnego bezpieczeństwa.

fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo

Styl nadwozia.

Zaprojektowany przez Centrum Stylistyczne Alfy Romeo nowy model w wersji dwumiejscowej z napędem na tylną oś stanowi potwierdzenie doskonałości marki w tym sektorze, stając w jednym szeregu z dawnymi słynnymi modelami Spider, będącymi najpiękniejszymi pojazdami w historii motoryzacji, takimi jak Giulietta Spider z lat 50. ubiegłego wieku, mityczny Duetto, którym jeździł bohater filmu „Absolwent” (1967), czy urzekający Alfa Romeo 8C Spider. Teraz nadszedł czas, by na scenie zadebiutował model Alfa Romeo 4C Spider, dzięki któremu wartości technologiczne i emocjonalne, będące częścią dziedzictwa marki Alfa Romeo, staną się bliskie kolejnemu pokoleniu. Uderzającą cechą nowego modelu jest ekskluzywny trójwarstwowy, błyszczący biały lakier, który dzięki swojej głębi nadaje kształt nadwoziu, podkreślając wypukłości i misternie wymodelowane opływowe powierzchnie. Nad pełną typowo włoskiej elegancji bryłą zamontowano efektowny płócienny, miękki dach — w charakterystycznym włoskim stylu — oraz karbonową ramę przedniej szyby, która odgrywa podwójną rolę — zapewnia sztywność konstrukcji i poprawia właściwości aerodynamiczne, stanowiąc typową dla pojazdów Alfa Romeo syntezę piękna i funkcjonalności. Poszukiwanie nowych rozwiązań stylistycznych widać również w innowacyjnych reflektorach w obudowie z włókna węglowego, charakterystycznych obręczach kół ze stopów lekkich o zróżnicowanych wymiarach (18” przód  i 19” tył), wykonanych z jednolitego bloku aluminium oraz dużych, niestandardowych oponach Pirelli.

Projekt wnętrza.

Wyjątkowy projekt i najwyższej jakości materiały wyróżniają również wnętrze samochodu, zaprojektowane i zbudowane z myślą o maksymalnej przyjemności płynącej z jazdy. Uwagę zwraca włókno węglowe wykorzystane do wykonania kabiny kierowcy i pasażera, które podkreśla zaawansowaną technologię pojazdu, nadając wnętrzu unikalny i lekki charakter. Ponadto, aby dodatkowo podkreślić wyjątkowość wersji Spider, projektanci Alfa Romeo starannie dobrali skórzaną tapicerkę, która jest przykładem włoskiego kunsztu rzemieślniczego.

Wymiary i właściwości aerodynamiczne.

Nowy model Alfa Romeo 4C Spider ma długość około 4 m i rozstaw osi nieprzekraczający
2,4 m. Wymiary te podkreślają kompaktowy charakter samochodu, akcentując zarazem jego elastyczność. Dzięki wysiłkom projektantów auto osiąga maksymalny poziom efektywności aerodynamicznej, odnotowując ujemny Cz (współczynnik siły nośnej), który przyczynia się do zwiększenia stabilności przy większych prędkościach. Co więcej, dzięki zaawansowanym badaniom właściwości aerodynamicznych udało się ograniczyć zawirowania powietrza w przedziale pasażerskim przy otwartym miękkim dachu, co przekłada się na wysoki komfort jazdy nawet przy dużych prędkościach.

fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo

Wzmocniona konstrukcja z elementami z włókna węglowego.

Model Alfa Romeo 4C Spider, który został zaprezentowany podczas pokazu przedpremierowego, ma większa masę w wyniku zastosowania wzmocnienia konstrukcji wymaganego przez przepisy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów z otwieranym dachem. Jednak z uwagi na to, że niewielka masa jest jedną z najważniejszych zalet pierwotnego modelu, projektanci skutecznie ograniczyli ciężar (do około 60 kg), wykonując elementy dodatkowe, takie jak pałąki wzmacniające, spojlery i rama szyby przedniej z włókna węglowego. Szklaną tylną szybę zastąpiono przedłużeniem nadwozia wykonanym z kompozytu (SMC), w którym zamontowano zagłówki i pałąki. Należy podkreślić, że kompozyt SMC o niskiej gęstości (jedynie 1,5 g/cm³) jest znacznie lżejszy od stali (~7,8 g/cm³) i aluminium (~2,7 g/cm³), a przy tym jest również bardziej plastyczny. Ponadto — w odróżnieniu od aluminium — nie ulega odkształceniom podczas drobnych stłuczek i jest niezwykle odporny na działanie czynników chemicznych i atmosferycznych. Skutecznie rozprasza również dźwięk, poprawiając komfort akustyczny.

Nowy tytanowy i karbonowy układ wydechowy.

W wersji Alfa Romeo 4C Spider, która został przedstawiona podczas pokazu przedpremierowego, zastosowano nowy dwustopniowy centralny układ wydechowy z rurą wydechową wykończoną tytanem i włóknem węglowym firmy Akrapovic, która zajmuje się produkcją sportowych układów wydechowych dla Moto GP, Superbike, Supersport, Motocross i Enduro. Do najbardziej charakterystycznych elementów należy zawór sterowany elektrycznie za pomocą technologii bezprzewodowej: wystarczy nacisnąć dedykowany przycisk na desce rozdzielczej, by całkowicie otworzyć zawór wydechowy, poprawiając osiągi i nadając silnikowi drapieżne, niepowtarzalne brzmienie.

fot. Alfa Romeo
fot. Alfa Romeo

Doskonałe osiągi dzięki nowemu czterocylindrowemu turbodoładowanemu silnikowi benzynowemu Alfa TCT o pojemności 1750 cm³.

Jednostka napędowa wersji coupé została już potwierdzona: nowy czterocylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1750 cm³, w którym zastosowano innowacyjny aluminiowy blok — zmniejszający masę pojazdu o 22 kg — oraz niestandardowe układy dolotowy i wydechowy, które zoptymalizowano w celu nadania pojazdowi jeszcze bardziej sportowego charakteru. Ponadto nowa wersja może się poszczycić najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak bezpośredni wtrysk paliwa, podwójny ciągły rozdzielacz faz rozrządu, turbosprężarka oraz system kontroli Scavenging, który redukuje efekt tzw. turbodziury.

Turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1750 cm³ dostępna będzie wraz z automatyczną skrzynią biegów Alfa TCT z podwójnym suchym sprzęgłem, która wyznacza nowy standard w swoim segmencie ze względu na niższą wagę i niezwykłą szybkość działania.  Biegi można również zmieniać w trybie sekwencyjnym, korzystając ze specjalnych łopatek umieszczonych za kierownicą. Dzięki takiemu wyposażeniu wersja modelu Alfa Romeo 4C Spider, która została przedstawiona podczas pokazu przedpremierowego, zachwyci osiągami i doznaniami nawet najbardziej wymagających kierowców: od 0 do 100 km/h tylko w 4,5 s, prędkość maksymalna 250 km/h, a ponadto niezwykle krótka droga hamowania i doskonałe szczytowe wartości przyspieszenia bocznego. Zadbano również o odpowiednie rozłożenie masy pojazdu — 40% na oś przednią i 60% na tylną. Podobnie jak wszystkie samochody Alfa Romeo najnowszej generacji genewską wersję modelu Alfa Romeo 4C Spider wyposażono w system Alfa DNA. Urządzenie to pozwala kierowcy na zmianę dynamiki pojazdu w celu jego dostosowania do panujących warunków drogowych. Do trzech dostępnych do tej pory ustawień (Dynamic, Natural oraz All Weather) w urządzeniu zaprojektowanym dla supersamochodu Alfa Romeo dodano czwarty tryb: Race. Opracowano go, aby jeszcze bardziej wzmocnić doznania płynące z jazdy po torze wyścigowym.

 Prowadzenie.

Tym, co przesądza o wyjątkowym charakterze modelu Alfa Romeo 4C Spider, który zadebiutuje w Genewie — nie licząc osiągów — jest stabilność jazdy. Możesz czerpać przyjemność płynącą z jazdy w każdej sytuacji, nawet w ekstremalnych warunkach na torze wyścigowym, dzięki maksymalnemu komfortowi jazdy. Dla kabrioletu Alfa Romeo 4C opracowano system kontroli wraz ze sportowym zawieszeniem (wahacze poprzeczne z przodu i zaawansowana kolumna MacPhersona z tyłu), układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami, opony o zróżnicowanych wymiarach oraz bezpośredni mechaniczny układ kierowniczy.

Opublikowano