Czas na balet: „Romeo i Julia”

Za nami piątkowa premiera baletu „Romeo i Julia” Krzysztofa pastora według Williama Szekspira.

Unieśmiertelnił ich Szekspir (1597), do panteonu tym tytułem próbowali wejść Vincenzo Bellini (1830), Hector Berlioz (1839) i Charles Gounod (1867). Siergiej Prokofiew po ponad 300 latach po Szekspirze (1936) dokonał cudu – może dlatego, że kazał tańczyć, a nie mówić czy śpiewać. Krzysztof Pastor przyzwyczaił warszawską publiczność do swojego języka, w którym dużą rolę odgrywają światło i przestrzeń pozostające w nieustannym ruchu – jakby naśladowały ruchy i gesty tancerzy. Jego choreografia „Romea i Julii” powstała dla zespołu Scottish Ballet. Premiera w Edynburgu wzbudziła entuzjazm krytyki; „wyśmienita produkcja”, „eksplozja namiętności”, „uderzenie geniuszu”, „olśniewający triumf” – czytaliśmy w prasie brytyjskiej. Czyż trzeba więcej, by z zainteresowaniem oczekiwać na polską realizację baletu Krzysztofa Pastora, powtarzaną krótko potem przez słynny amerykański Joffrey Ballet?

Choreografia: Krzysztof Pastor

Obsada: Aleksandra Liashenko, Maksim Woitiul, Carlos Martín Pérez, Paweł Koncewoj, Wojciech Ślęzak, Marta Fiedler, Patryk Walczak, Sebastian Solecki, Emilia Stachurska, Yuka Ebihara

Najbliższe spektakle: 20 – 22 marca o 19:00, 23 marca o 18:00

Teatr Wielki Opera Narodowa, pl. Teatralny 1 w Warszawie

Plakat: Adam Żebrowski | zdjęcie: Łukasz Murgrabia

Opublikowano