Jeep Cherokee wszystko o…

fot Jeep

Jeep Cherokee, SUV marki Jeep klasy średniej, ewoluował w całkowicie nowy pojazd stanowiący doskonały wyraz podstawowych wartości marki: swobody, autentyczności, przygody i pasji, oferujący Klientom nową interpretację stylu życia „Jedź, dokąd chcesz i rób, co Ci się podoba” – kojarzonego z tą legendarną marką rodem z USA.

Jeep Cherokee, który trafił do sprzedaży w roku 1984, trzy dekady temu, dał początek kategorii SUV-ów średniej wielkości. Całkiem nowy kompaktowy SUV marki Jeep, pierwszy pojazd tego typu i wielkości, odniósł tak wielki sukces, że szybko na rynku pojawiło się kilka konkurencyjnych samochodów. Najważniejszą cechą Jeepa Cherokee z roku 1984 było całkowicie nowe samonośne nadwozie, nadające pojazdowi doskonałą sztywność, obniżając wagę i zmniejszając zużycie paliwa.

Jeep Cherokee nowej generacji to całkowicie świeże spojrzenie na kategorię stworzoną przez Jeepa przed 30 laty; do jego cech charakterystycznych należy atletyczna, lecz elegancka stylistyka, pierwsza w segmencie SUV średniej wielkości dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów, udoskonalone własności jezdne i wyższa dynamika jazdy szosowej, doskonała sprawność napędu Jeep 4×4, kunsztowne wykończenie wnętrza, szereg innowacyjnych technologii, większa efektywność, bogaty zestaw wyposażenia łączności i rozrywki, komfort oraz „pięciogwiazdkowy” poziom bezpieczeństwa uhonorowany tytułem najbezpieczniejszego SUV-a roku 2013 w swojej kategorii, przyznanym przez Euro NCAP.

Skonstruowany do jazdy w dowolnych warunkach terenowych nowy Jeep Cherokee stanowi syntezę stylistycznej innowacji z markową tradycją oraz legendarnym potencjałem napędu 4×4 oraz najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Elementy te znajdują swój pełny wyraz w wersji modelowej Cherokee Limited oraz jej swoistym alter ego – „terenowym ekspercie” Trailhawk.

Dzięki eleganckiej i atletycznej linii nadwozia nowy Jeep Cherokee pozostaje wierny tradycji marki, wprowadzając ją zarazem w nową erę dzięki nowoczesnej stylistyce, która zdradza charakter stuprocentowego Jeepa. Wnętrze nowego Jeepa Cherokee to przykład kunsztownego rzemiosła, prostych w obsłudze rozwiązań technologicznych oraz przemyślanych, inteligentnych funkcji.

Nowa generacja Cherokee oferowana jest zarówno w konfiguracji napędu 4×2, jak i 4×4, aby zapewnić wzorcowe własności trakcyjne w terenie w dowolnych warunkach jazdy. Nowy średniej wielkości SUV oferuje trzy innowacyjne systemy napędu 4×4 do wyboru: Jeep® Active Drive I, Jeep® Active Drive II oraz Jeep® Active Drive Lock. System Jeep® Active Drive I posiada w pełni automatyczny jednobiegowy moduł transferu mocy (PTU), który zapewnia płynną jazdę (niezależnie, od tego, czy korzysta się z napędu 4×4) przy dowolnej prędkości jazdy. Jeep® Active Drive II posiada dwubiegowy moduł transferu mocy PTU, pozwalający na kontrolę rozdziału momentu obrotowego, oraz reduktor terenowy. Układ Jeep® Active Drive Lock, dostępny tylko w modelach z silnikami benzynowymi, łączy wszystkie zalety systemu Jeep Active Drive II z dodatkową możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego w celu zwiększenia mocy dostępnej na kołach przy niskich prędkościach jazdy.

Jest to również pierwszy SUV średniej wielkości z odłączanym napędem osi tylnej, umożliwiającym ograniczenie tarcia i zmniejszenie strat energii, (gdy funkcjonalność 4×4 nie jest potrzebna) oraz obniżenie zużycia paliwa. Funkcja odłączenia napędu tylnej osi pozwala na płynne przełączanie między napędem 4×2 a 4×4, umożliwiając nieprzerwane zarządzanie przekazywanym na koła momentem obrotowym bez ingerencji kierowcy.

Nowa oferta pojazdów Jeep Cherokee będzie dostępna u dealerów w Europie w kwietniu (w wersji wyposażenia Longitude, Limited oraz Trailhawk). W ofercie silników dostępny jest nowy dwulitrowy silnik wysokoprężny Multijet II z turbodoładowaniem oraz silnik benzynowy V-6 Pentastar o pojemności 3,2 litra. Efektywny turbodiesel jest dostępny w dwóch wersjach o mocy odpowiednio 170 lub 140 KM i momencie obrotowym 350 Nm. 170-konna wersja dwulitrowego silnika dostępna jest z dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów, natomiast wersja o mocy 140 KM oferowana jest w parze z sześciostopniową przekładnią manualną. W obu wersjach dwulitrowego turbodoładowanego silnika wysokoprężnego zastosowano technologię „Start/Stop” umożliwiającą obniżenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2. W europejskiej gamie modelowej ofertę jednostek napędowych uzupełnia silnik benzynowy V-6 Pentastar o pojemności 3,2 litra, mocy 272 KM i momencie obrotowym 315 Nm, z nową dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Na rynkach Rosji oraz Bliskiego Wschodu oferowana będzie ponadto wersja modelowa Sport napędzana silnikiem Tigershark MultiAir L4 o pojemności 2,4 litra, połączonym z nową dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów.

fot Jeep
fot Jeep

STYLISTYKA

Nowa, elegancka i atletyczna linia nadwozia.

Nowy Jeep Cherokee wyróżnia się awangardową, rewolucyjną stylistyką, która idzie w parze ze światowej klasy wykończeniem i ekskluzywnymi rozwiązaniami technicznymi. Elegancka i atletyczna linia nadwozia to wyraz przyszłościowej orientacji konstruktorów Jeepa, podkreślających efektywność i doskonałe właściwości aerodynamiczne bez uszczerbku dla stylistycznego dziedzictwa tej marki.

Zamierzeniem projektantów było stworzenie pojazdu, który pozostanie wierny tradycji marki, wprowadzając ją zarazem w nową erę dzięki nowoczesnej stylistyce zdradzającej DNA, które czyni z niego prawdziwego Jeepa. Płynne i smukłe linie nadwozia podkreślają doskonały, opływowy kształt karoserii Cherokee. Solidna, ochronna dolna część nadwozia zapewnia legendarną trwałość tak charakterystyczną dla każdego pojazdu marki Jeep.

„Sylwetka” nowego Cherokee od razu rzuca się w oczy, a agresywne proporcje kół i nadwozia sprawiają, że samochód imponująco prezentuje się na drodze. Taka prezencja i kąty najazdu i zejścia wyróżniają pojazd na tle konkurencji.

Podczas projektowania nowej generacji Jeepa Cherokee zadbano o właściwości aerodynamiczne z myślą o zmniejszeniu oporu powietrza i ograniczeniu zużycia powietrza. Do elementów poprawiających aerodynamikę należy opływowa linia nadwozia, szeroki tylny spojler, wbudowane panele w podwoziu, zintegrowane aerodynamiczne progi, sposób zaprojektowania świateł tylnych odprowadzających powietrze z bocznej części nadwozia oraz aluminiowe obręcze kół o sprawdzonych właściwościach aerodynamicznych.

Kluczowym elementem stylizacji przodu Cherokee MY 2014 jest spadzista pokrywa komory silnika „waterfall” zwieńczona charakterystyczną siedmiodzielną atrapą chłodnicy z wyrazistym, poziomym przetłoczeniem – typową dla wielu klasycznych modeli Jeepa. Wyraźnie zarysowana pokrywa komory silnika oddzielona od przednich błotników to nowoczesna interpretacja tradycyjnej stylistyki marki. W nowym Jeepie Cherokee wykorzystano zaawansowaną technologię LED. Wyjątkowe proporcje przedniej części pojazdu podkreślają światła do jazdy dziennej (DRL) oraz dostępne reflektory Bi-Ksenonowe (standard w wersji Limited tylko na wybranych rynkach).

Po bokach nadwozia znajdują się charakterystyczne dla Jeepa trapezoidalne nadkola. Kształt tylnej części karoserii podkreślają nowoczesne światła LED, stanowiące integralną część tylnych lamp i nadające bryle pojazdu silny i harmonijny charakter. Ich kształt łączy górną i dolną część tyłu nadwozia, stanowiąc poziomy akcent graficzny podkreślający niepowtarzalny kształt nowego Cherokee. Podobną rolę pełnią typowe dla Jeepa Cherokee lampy przeciwmgielne i elementy odblaskowe wbudowane w tylny zderzak.

Nowy Cherokee wyposażony jest w 17-calowe (Longitude i Trailhawk) lub 18-calowe (Limited) obręcze kół z oponami zapewniającymi doskonałą przyczepność niezależnie od rodzaju podłoża.

Klientom ceniącym sobie przyjemność jazdy z otwartym dachem oferowaną tylko przez samochody Jeep, do gustu przypadnie podwójne okno dachowe CommandView dostępne jako opcja we wszystkich wersjach modelowych. Okno dachowe CommandView rozciąga się od przedniej szyby aż po tył samochodu, zapewniając doskonały widok zarówno w terenie, jak i podczas jazdy szosowej.

 

fot Jeep
fot Jeep

Całkowicie nowe wnętrze klasy Premium.

 

Wprowadzony niedawno na rynek Grand Cherokee wyznaczył nowe trendy wykończenia wnętrz widoczne również w nowym Jeepie Cherokee. Wnętrze pojazdu jest nowoczesne, przytulne i wygodne. Dominuje w niej wysmakowana stylistyka, ręcznie rzeźbione kształty, typowe dla Jeepa akcenty, najwyższej jakości materiały, rzemieślniczy kunszt i troska o detale. Kabinę zaprojektowano z myślą o optymalnym komforcie, który zapewniają pomocne, łatwe w użyciu rozwiązania technologiczne i poręczne schowki.

Projektanci nowego wnętrza Cherokee czerpali inspirację również z dziedzictwa marki. Koncepcja wystroju czerpie z klasyki Jeepa, nawiązując do kształtu trapezoidalnych nadkoli karoserii. Oprawę konsoli centralnej wzorowano na zarysie atrapy chłodnicy wojskowego Jeepa-Willysa z lat 40. ubiegłego wieku. Wnętrze Cherokee wyraźnie nawiązuje do stylistyki „większego brata”, Grand Cherokee.

Wszystkie powierzchnie dotykane przez kierowcę lub pasażerów – parapety drzwi, centralny podłokietnik oraz górną część deski rozdzielczej – wykonano z materiałów o najwyższej jakości. Całą kabinę wykończono w sposób miękki w dotyku i przyjemny dla oka. Do wyposażenia standardowego wszystkich modeli należy pokryta winylem osłona zestawu wskaźników, a efektowne przeszycia widoczne są również na podłokietniku centralnym oraz podłokietnikach przednich drzwi.

Nowy Jeep Cherokee oferowany jest w trzech wersjach wykończenia wnętrza, inspirowanych egzotycznymi krajobrazami różnych zakątków globu, m.in. Maroka, Wielkiego Kanionu Kolorado i włoskiego Wezuwiusza.

Wieczorny marokański krajobraz stanowił inspirację czarnych wnętrz. Podczas zachodu słońca w Maroku światło wydobywa i uwypukla kształty. Kontrast stanowią elementy w złotej tonacji. Wnętrze Morocco utrzymane jest w czerni z przeszyciami w ciepłym odcieniu marokańskiego słońca, które kontrastują z czernią. Wnętrze pokryte jest materiałem tkaninowym, skórą naturalną Nappa lub połączeniem skóry i dostępne jest dla wszystkich wersji modelowych Cherokee.

Brązowe wnętrze Jeepa było inspirowane Wielkim Kanionem Kolorado: wykorzystano odcienie skał Wielkiego Kanionu; ciepły brąz uzupełniają przeszycia o złotym odcieniu. Wnętrze Grand Canyon jest pokryte skorą Nappa i dostępne jest w modelach Cherokee Trailhawk.

Wyobrażenie Wezuwiusza zainspirowało projektantów wyjątkowego dla marki wnętrza Vesuvio, wyróżniającego się ciemnobrązową i niebieską (Indigo Blue) skórą. Ciemny brąz i granat uzupełniają białe przeszycia i srebrne wykończenie. Wnętrze Vesuvio dostępne jest w wersji pokrytej skórą Nappa w modelach Cherokee Limited.

Ergonomicznie profilowane fotele zapewniają doskonałe podparcie ciała podróżujących i dostępne są z opcją pamięci ustawień oraz funkcją podgrzewania i wentylowania przednich foteli. Pokryte są materiałem tkaninowym Premium (wersja Longitude), skórą Nappa (w wersji Limited and Trailhawk) lub połączeniem tkaniny i skóry (Trailhawk). Dzieloną i składaną 60/40 kanapę tylną można przesuwać w przód i w tył dla wyższego komfortu pasażerów lub zwiększenia pojemności ładunkowej.

Komfort kierowcy i pasażerów zwiększają takie ekskluzywne elementy wyposażenia Jeepa Cherokee jak obszyta skórą i podgrzewana kierownica oraz moduł bezprzewodowego (indukcyjnego) ładowania urządzeń elektronicznych.

Wnętrze nowego Jeepa Cherokee, wyposażone w liczne przemyślane i praktyczne schowki, zaprojektowano z myślą o funkcjonalności. Bezpiecznym miejscem na drobiazgi jest poręczna, zamykana skrytka w górnej części konsoli centralnej. Przedni fotel pasażera można złożyć, a w oparciu fotela pasażera znajduje się ukryta wnęka na cenniejsze przedmioty.

fot Jeep
fot Jeep

INŻYNIERIA

Systemy napędu 4×4 zgodnie z mottem Jeepa „Jedź, gdzie chcesz”.

 

Nowy Jeep Cherokee 2014 oferuje nowy poziom legendarnych możliwości terenowych marki i zapewnia doskonały komfort niezależnie od pogody i nawierzchni. W nowej generacji SUV-ów Jeepa średniej wielkości dostępne są trzy innowacyjne systemy napędu 4×4 zapewniające optymalne osiągi w dowolnych warunkach jazdy: jednobiegowy, w pełni automatyczny Jeep® Active Drive I, system dwubiegowy Jeep® Active Drive II, umożliwiający zarządzanie momentem obrotowym i wykorzystujący reduktor terenowy, oraz Jeep® Active Drive Lock obejmujący wszystkie funkcje układu Jeep Active Drive II, a ponadto umożliwiający blokowanie tylnego mechanizmu różnicowego, oraz system Selec-Speed Control (tylko w modelach Trailhawk).

Nowy Jeep Cherokee jest również pierwszym SUV-em średniej wielkości z odłączanym napędem osi tylnej, umożliwiającym zmniejszenie strat energii, (gdy funkcjonalność 4×4 nie jest potrzebna) oraz obniżenie zużycia paliwa. Funkcja odłączenia napędu tylnej osi pozwala na płynne przełączanie między napędem 4×2 a 4×4, umożliwiając nieprzerwane zarządzanie przekazywanym na koła momentem obrotowym bez ingerencji kierowcy.

Jeep Active Drive I.

 

Oferowany w wersjach modelowych Cherokee Longitude i Limited, system Jeep Active Drive I posiada w pełni automatyczny jednobiegowy moduł transferu mocy (PTU), który zapewnia płynną jazdę (niezależnie, od tego, czy korzysta się z napędu 4×4) przy dowolnej prędkości jazdy. Układ ten nie wymaga ingerencji ani czynności ze strony kierowcy i samoczynnie koryguje zjawisko znoszenia podczas dynamicznej jazdy, pozwalając skuteczniej panować nad pojazdem w przypadku pod- i nadsterowności. Jeep Active Drive I wykorzystuje zrównoważony rozdział momentu obrotowego z systemem kontroli trakcji. Napęd 4×4 jest włączany za pomocą w pełni zmiennego mokrego sprzęgła w obudowie mechanizmu różnicowego tylnej osi. Sprzęgło zapewnia odpowiednie przeniesienie momentu obrotowego w każdych warunkach, w tym na podłożu o niskiej przyczepności, podczas agresywnego ruszania i dynamicznej jazdy. Zastosowanie złożonych algorytmów poprawia dynamikę jazdy, współdziałając z systemem elektronicznej stabilizacji jazdy (ESC) w przypadku ryzyka utraty przyczepności.

 

Jeep Active Drive II.

 

System Jeep Active Drive II, dostępny w wersji Cherokee Limited, obejmuje dwubiegowy moduł PTU, umożliwiający kontrolę rozdziału momentu obrotowego, oraz reduktor terenowy. W trybie 4-Low system ten umożliwia zblokowanie przedniej i tylnej osi w celu zwiększenia mocy przy niskich prędkościach jazdy oraz zwiększenia siły pociągowej. Przełożenie reduktora terenowego wynosi 2,92:1. Zmiana przełożenia pozwala na zwiększenie zdolności pokonywania wzniesień, sprawdza się również w przypadku konieczności pełzania w trudnych warunkach terenowych. Układ Jeep Active Drive II współpracuje z systemem Select-Terrain, umożliwiając efektywną modyfikację rozdziału momentu obrotowego, jednocześnie monitorując przeniesienie napędu oraz system ESC i przenosząc moc na koła w celu zapewnienia maksimum przyczepności. System Jeep Active Drive II obejmuje system kontroli zjazdu Hill Descent Control.

Jeep Active Drive Lock.

 

Układ Jeep Active Drive Lock, dostępny w standardzie tylko w modelach Trailhawk, łączy wszystkie zalety systemu Jeep Active Drive II z dodatkową możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego w celu zwiększenia mocy dostępnej na kołach przy niskich prędkościach jazdy, podczas pełzania po skałach lub w trudnych warunkach terenowych.

W trybie 4-Low system blokuje razem przednią i tylną oś w celu zwiększenia mocy przy niskich prędkościach jazdy oraz zwiększenia siły pociągowej. Przełożenie reduktora terenowego wynosi 2,92:1, co zapewnia niezwykle skuteczne pełzanie w ekstremalnie trudnych warunkach terenowych.

Blokadę tylnego mechanizmu różnicowego można aktywować ręcznie w każdym trybie reduktora terenowego; blokada włączy się automatycznie w niektórych trybach Selec-Terrain (takich jak „Rock” – Skały) w celu optymalizacji własności trakcyjnych.

Jeep Active Drive Lock obejmuje ekskluzywny system Selec-Speed Control obejmujący podsystemy kontroli wjazdu (Hill Ascent Control) i zjazdu (Hill Descent Control).

System Selec-Terrain.

 

Warianty napędu 4×4 nowego Cherokee skojarzone są z uznanym systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain, działającym w czterech trybach: Auto, Snow (śnieg), Sport i Sand/Mud (piach/błoto); piąty tryb Rock (skały) dostępny jest w wersji Trailhawk. System kontroli trakcji Selec-Terrain pozwala kierowcy na dokonanie wyboru (za pomocą przełącznika Selec-Terrain) ustawienia jazdy szosowej i terenowej, umożliwiające optymalne osiągi na danej nawierzchni; zaprojektowano go z myślą o optymalizacji systemów napędu 4×4 w celu uzyskania doskonałej kontroli trakcji i osiągów. Selec-Terrain koordynuje i optymalizuje pracę nawet 12 systemów, w tym modułu sterującego silnikiem i układem hamulcowym, elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), modułu sterującego skrzyni biegów oraz – tylko w przypadku modeli Trailhawk – systemu Selec-Speed Control (z podsystemem kontroli wjazdu (Hill Ascent Control) i zjazdu (Hill Descent Control).

Auto

  • standardowy tryb napędu,
  • standardowa elektroniczna kontrola układu hamulcowego,
  • automatyczne wykrywanie konieczności włączenia napędu 4×4,
  • rozdział momentu obrotowego między przednią i tylną osią jest w pełni aktywny i zmienny w zależności od warunków jazdy.

 

Sport

  • zwiększenie kontroli przez kierowcę,
  • kontrola trakcji jest ograniczona,
  • wartości progowe ESC są wyższe,
  • rozdział momentu obrotowego w celu lepszego pokonywania zakrętów,
  • pozwala na docelowe ustawienie rozdziału momentu obrotowego między przednią i tylną osią na 40/60 procent.

 

Snow (śnieg)

  • startowanie z drugiego biegu,
  • do wykorzystania w trudnych warunkach pogodowych,
  • elektronicznie sterowany układ hamulcowy dostosowany do śliskiej nawierzchni,
  • ciągły napęd na cztery koła,
  • pozwala na docelowe ustawienie rozdziału momentu obrotowego między przednią i tylną osią na 60/40 procent.

 

Piasek/ błoto

  • zwiększenie możliwości kontroli przez kierowcę w warunkach terenowych,
  • elektronicznie sterowany układ hamulcowy dostosowany do jazdy w terenie,
  • ciągły napęd na cztery koła,
  • pozwala na rozdział momentu obrotowego do 100 procent na oś tylną.

 

Rock (tryb dostępny tylko z systemem Jeep Active Drive Lock)

  • wykorzystywany przy pokonywaniu przeszkód,
  • elektronicznie sterowany układ hamulcowy dostosowany do jazdy w terenie z większą możliwością blokady mechanizmu różnicowego z wykorzystaniem hamulców (BLD),
  • dostępny tylko w trybie 4-Low,
  • pozwala na rozdział momentu obrotowego do 100 procent na oś tylną.

Ponadto system ESC zmieni tryb w sposób skoordynowany z wybranym trybem Selec-Terrain:

  • W trybie Auto i Snow system ESC pozostaje w pełni włączony.
  • W trybie 4-Low system ESC jest wyłączony.
  • W trybie Sport i Sand/Mud system ESC działa w trybie częściowym (Partial). W trybie częściowym pomoc systemu kontroli trakcji i kontroli stabilności jest ograniczona, ale system ABS i elektroniczny system zapobiegania dachowaniu pozostaje w pełni włączony.
  • W trybie 4-Low system Selec-Terrain redukuje przełożenie o 2,92:1 w celu zwiększenia momentu obrotowego i kontroli podczas jazdy terenowej. Po włączeniu trybu neutralnego w modelach Jeepa Cherokee wyposażonych w system Jeep Active Drive II oraz Jeep Active Drive Lock odłącza układ napędowy w celu umożliwienia holowania za innym pojazdem.

 

System Selec-Speed Control.

 

Nowy Jeep Cherokee oferuje również ekskluzywną funkcję o nazwie Selec-Speed Control. System Selec-Speed Control wyposażony jest w tryb kontroli wjazdu (Hill Ascent Control) i zjazdu (Hill Descent Control), dzięki któremu Cherokee może pokonywać wzniesienia o dużym stopniu nachylenia z minimalnym udziałem kierowcy. System ESC steruje momentem obrotowym silnika i ciśnieniem w układzie hamulcowym pozwalając utrzymać pożądaną prędkość podczas podjazdów i zjazdów w terenie i pokonywania przeszkód terenowe. Dzięki tej funkcji kierowca może skupić się na prowadzeniu samochodu podczas jazdy w terenie. Dostępny tylko w wersji modelowej Trailhawk i działający w trybie 4-Low system Selec-Speed aktywowany jest przyciskiem systemu Selec-Terrain. Kierowca może wybrać prędkość docelową (w zakresie od 1,6 do 8,5 km/h) za pomocą wyboru przełożenia +/- dźwignią zmiany biegów.

PRZENIESIENIE NAPĘDU.

Pierwsza w segmencie 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów.

 

Nowy Jeep Cherokee jest pierwszym SUV-em średniej wielkości wyposażonym w standardową dziewięciostopniową automatyczną skrzynię biegów. Nowa skrzynia biegów jest montowana ze 170-konnym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 litrów i w modelach Cherokee z silnikiem benzynowym.

Nowa dziewięciostopniowa skrzynia automatyczna umożliwia niezwykle płynną zmianę przełożeń i ich szeroki wybór umożliwiający optymalizację przyspieszeń, zmniejszenie emisji spalin i obniżenie zużycia paliwa.

Przełożenia nowej skrzyni biegów pozwalają na właściwą reakcję w odpowiednim czasie, umożliwiając zarówno dynamiczny start, jak i płynne przeniesienie mocy przy prędkościach autostradowych, co jest efektem krótszych przełożeń. Dostępne są następujące przełożenia: 1 bieg – 4,70; 2 bieg – 2,84; 3 bieg – 1,91; 4 bieg – 1,38; 5 bieg – 1,00; 6 bieg – 0,81; 7 bieg – 0,70; 8 bieg – 0,58; 9 bieg – 0,48.

Nowa dziewięciostopniowa skrzynia biegów Jeepa Cherokee zapewnia większą dynamikę jazdy z krótszym czasem przyspieszenia i bardziej płynną zmianą biegów. Szeroki zakres przełożeń zapewnia agresywne przełożenie pierwszego biegu na poziomie 4,70 dla niskich prędkości i krótkich przełożeń umożliwiających płynną zmianę biegów, zapewniając unikalne cztery przełożenia nadbiegu umożliwiające ograniczenie zużycia paliwa na autostradzie i ograniczenie hałasów, drgań i wibracji (NVH).

Elastyczność pozwala na przeniesienie całego zakresu momentu obrotowego silników Jeep Cherokee; nowa skrzynia biegów zapewnia nie tylko trwałość, której oczekują klienci, lecz także komfort jazdy na poziomie oferowanym przez samochody luksusowe – wszystko to dzięki precyzji przełożeń.

Nowa, sterowana elektronicznie dziewięciobiegowa skrzynia pozwala zmieniać mapę przełożeń w trakcie jazdy z możliwością manualnego (sekwencyjnego) wyboru biegów w systemie Electronic Range Select. Ponad 40 map schematu zmiany przełożeń odpowiednich dla konkretnych warunków zapewnia optymalizację płynności oraz punktów zmiany zakresów pracy w celu ograniczenia zużycia paliwa, maksymalizacji osiągów i komfortu jazdy. W celu ustalenia odpowiedniego trybu przełożeń, inteligentne oprogramowanie uwzględnia także czynniki zmienne, m.in. przebieg momentu obrotowego, przypadki redukcji biegu (kick-down), przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne i zmiany nachylenia drogi. W celu poprawy komfortu jazdy strategia pracy przekładni uwzględnia także dodatkowe parametry, m.in. temperaturę, prędkość jazdy oraz działanie systemu ESC. Efekt to automatyczna zmiana biegów idealnie dostosowana do dynamiki niemal każdego stylu prowadzenia pojazdu. Automatyczna skrzynia biegów pozwala zmniejszyć zużycie paliwa poprzez poszerzenie zakresu przełożeń i wydajności pracy oraz dobór możliwie najniższej prędkości obrotowej silnika podczas jazdy miejskiej i autostradowej. Większa liczba przełożeń to także możliwość ograniczenia „szarpnięć” zwykle odczuwanych podczas zmiany biegu na wyższy lub redukcji. Zmiana biegów odbywa się w sposób praktycznie niezauważalny dzięki proporcjonalnemu doborowi przełożeń. Skrzynia posiada cztery zestawy kół zębatych i sześć zespołów sprzęgieł z wieloma tarczami, sprzęgieł kłowych i hamulców. Tylko trzy z tych elementów działają jednocześnie. Mniejsza liczba działających razem zespołów sprzęgłowo-hamulcowych pozwala na zmniejszenie wewnętrznych strat ciernych, co z kolei umożliwia obniżenie zużycia paliwa.

Jednostki napędowe.

 

W Europie nowy Cherokee jest napędzany nowym i ekonomicznym turbodoładowanym silnikiem diesla Common Rail o pojemności 2 litrów z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wyposażonym w technologię Multijet II w tandemie z dziewięciobiegową skrzynią automatyczną lub sześciobiegową skrzynią manualną. Jeep Cherokee oferowany będzie także z dwoma silnikami benzynowymi: V-6 Pentastar o pojemności 3,2 litra, montowanym w modelach dostępnych w Europie oraz 2,4-litrowym Tigershark MultiAir L4 dostępnym w Rosji i na Bliskim Wschodzie. Obie benzynowe jednostki napędowe skojarzone są z dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów.

Dwulitrowy Turbodiesel Multijet II z technologią Start/Stop.

 

Nowy, ekonomiczny turbodiesel o pojemności dwóch litrów montowany w nowym Cherokee wyposażony jest w technologię Multijet drugiej generacji, opracowaną i opatentowaną przez Fiat Powertrain. Turbodoładowany dwulitrowy silnik wysokoprężny posiada cztery zawory na cylinder, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy cylindrów (DOHC) napędzanymi paskiem zębatym. Wyposażona w system wtrysku Common-Rail o ciśnieniu roboczym 1600 barów z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek VGT, ta dwulitrowa turbodoładowana jednostka rozwija moc 170 KM przy 4000 obr./min oraz moment obrotowy 350 Nm przy 1750 obr./min, a seryjnie występuje w parze z nową, dziewięciostopniową skrzynią automatyczną. Dwulitrowy silnik turbodiesel z dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów umożliwia holowanie przyczep o masie 2475 kg (z systemem Jeep Active Drive I).

Dwulitrowy turbodoładowany turbodiesel dostępny jest także w wersji „low-output”, o mocy 140 KM przy 3750 obr./min i momencie 350 Nm przy 1500 obr./min. Silnik o niższej mocy współpracuje z najnowocześniejszą manualną sześciostopniową skrzynią biegów. 140-konny turbodiesel o pojemności dwóch litrów z manualną skrzynią biegów pozwala na obniżenie emisji CO2 do poziomu 139 g/km (w modelach 4×2).

Zużycie paliwa w przypadku dwulitrowego silnika wysokoprężnego z dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów (z systemem Jeep Active Drive I) wynosi 5,8 l/100 km w cyklu mieszanym, co oznacza 26- procentową poprawę w porównaniu z poprzednim modelem. Emisja CO2 wynosi obecnie 154 g/km, co oznacza ogólny spadek o 26 procent, dzięki czemu Cherokee jest jednym z najbardziej ekologicznych pojazdów w swojej kategorii.

Najważniejsze cechy i funkcje nowego dwulitrowego silnika turbodiesel z systemem Multijet drugiej generacji:

  • głowice cylindrów ze stopu aluminium mieszczą cztery zawory na każdy cylinder z dwoma wałkami rozrządu (DOHC) (dwa ssące i dwa wydechowe) – poprzez popychacze rolkowe;
  • system wtrysku common-rail o ciśnieniu roboczym do 1600 barów z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi umożliwiającymi wykonanie nawet ośmiu wtrysków paliwa podczas jednego cyklu pracy, zapewniając dalszą optymalizację procesów spalania w postaci kontroli profilu czasowego kolejnych wtrysków w celu obniżenia emisji cząstek stałych;
  • turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek (VGT) poprawiająca przyspieszanie;
  • chłodzony system recyrkulacji spalin EGR z układem omijania chłodnicy w celu ograniczenia emisji i obniżenia zużycia paliwa;
  • wyważony kuty wał korbowy w krzyżowym układzie czopów w celu ograniczenia ugięcia i wibracji;
  • blok cylindrów odlany z żelaza w celu zwiększenia trwałości i obniżenia kosztów;
  • jednostka BSU ograniczająca wibracje silnika odczuwane w pojeździe.

System Common-Rail Mutlijet II jest obecnie najbardziej zaawansowaną technologicznie metodą niezależnego sterowania wysokim ciśnieniem wtrysku (1600 barów) w celu kontroli prędkości obrotowej silnika i precyzyjnego dozowania paliwa. System sterowania silnikiem, umożliwiający wprowadzenie niewielkich ilości paliwa w dawce głównej wtrysku (ilość paliwa dostarczana w celu zapewnienia osiągów żądanych przez kierowcę), zapewnia płynność pracy silnika we wszystkich sytuacjach eksploatacyjnych.

Turbodiesel o pojemności dwóch litrów wyposażony jest ponadto w technologię „Start/Stop” pozwalającą na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji CO2. Nowy Jeep Cherokee to już drugi model w gamie Jeepa, w którym zastosowano ten system obniżający zużycia paliwa. Funkcję tę można dezaktywować przyciskiem na desce rozdzielczej, a status funkcji „Start/Stop” wskazuje ikona w zestawie wskaźników. W Europie dwulitrowy turbodiesel z funkcją „Start/Stop” jest dostępny w wersjach modelowych Cherokee Longitude i Limited.

 

Silnik Pentastar o pojemności 3,2 litra.

Nowa jednostka Pentastar V-6 o pojemności 3,2 litra jest pierwszą pochodną uznanego silnika Pentastar V-6 o pojemności 3,6 litra. Wykorzystano w niej te same innowacyjne rozwiązania, które zyskały jej większemu poprzednikowi uznanie przedstawicieli całej branży, którzy docenili jego oszczędność, moc i kulturę pracy. Te cechy znacznie zwiększają przyjemność z jazdy dzięki ograniczeniu hałasów, drgań i wibracji (NVH), a doskonała sprawność (85 KM z litra pojemności skokowej) sprawia, że silnik ten zużywa nawet o 30 procent mniej paliwa niż poprzednia jednostka V-6. 3,2-litrowy silnik Pentastar V-6 rozwija moc 272 KM przy 6500 obr./min, 315 Nm przy 4300 obr./min i zapewnia imponującą siłę uciągu, pozwalającą holować przyczepę o masie 2200 kg. 3,2-litrowy silnik Pentastar V-6 jest dostępny w Europie w wersjach modelowych Jeep Cherokee Limited i Trailhawk.

Zużycie paliwa silnika benzynowego V6 Pentastar o pojemności 3,2 litra wynosi 10,0 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast poziom emisji CO2 to 232 g/km.

Poszczególne przewody kolektora wydechowego są zintegrowane z aluminiową głowicą cylindrów w sposób charakterystyczny dla całej rodziny silników Pentastar. Pozwala to nie tylko ograniczyć wagę i uzyskać dodatkowe korzyści, lecz także zwiększyć wydajność produkcji. Stopień sprężania 10,7:1 24-zaworowego silnika pozwala obniżyć zużycie paliwa i poprawia osiągi, podczas gdy nowa pompa olejowa ogranicza straty w celu maksymalnego obniżenia zużycia paliwa. Pompę zaprogramowano tak, aby działała odpowiednio do potrzeb, pozostając w trybie niskiego ciśnienia, gdy liczba obrotów na minutę nie przekracza 3500, a następnie podnosi ciśnienie, gdy prędkość obrotowa wzrasta.

Nowy 3,2-litrowy silnik Pentastar V-6 przejął wszystkie rozwiązania, które pozwalały na doskonale płynne przeniesienie mocy w przypadku jednostki o pojemności 3,6 litra.

Blok cylindra z odlewanego ciśnieniowo aluminium o kącie rozwarcia cylindrów 60 stopni z pokrywami mocowanymi za pomocą sześciu śrub zapewnia optymalną sztywność pozwalającą na ograniczenia hałasów, drgań i wibracji (NVH). Zmniejszenie hałasów, drgań i wibracji (NVH) osiągnięto również dzięki:

  • strukturalnej przegrodzie oddzielającej wał, która dodatkowo zwiększa sztywność bloku,
  • strukturalnej aluminiowej misce olejowej,
  • bezpośrednio montowanemu alternatorowi oraz sprężarce A/C zwiększającej sztywność,
  • tłokom z grafitowanymi płaszczami pokrytymi materiałem polimerowym,
  • cichemu łańcuchowi rozrządu z odwróconymi zębami w celu ograniczenia kontaktu z zębatką,
  • wyprofilowanym kompozytowym pokrywom głowicy cylindrów,
  • kolektorowi dolotowemu wykonanego z nylonu wzmocnionego włóknem szklanym.

Komfort jazdy dodatkowo poprawia specjalnie zaprojektowany kolektor dolotowy, zmodyfikowany w celu ograniczenia dudnienia.

Silnik Tigershark o pojemności 2,4 litra.

 

Niskie zużycie paliwa i wysoka kultura pracy to podstawowe zalety czterocylindrowej, 16-zaworowej jednostki Tigershark MultiAir o pojemności 2,4 litra, oferowanej w nowym Jeepie Cherokee (wyłącznie w Rosji i na Bliskim Wschodzie). 2,4-litrowy silnik wykorzystuje technologię MultiAir i wyposażony jest w system „MultiAir2” (drugiej generacji), który pozwala jeszcze skuteczniej kontrolować proces spalania, dzięki czemu obniża zużycie paliwa i emisję spalin. 2,4-litrowy silnik Tigershark MultiAir L4 rozwija moc 177 KM przy 6400 obr./min i moment obrotowy 229 Nm przy 3900 obr./min.

W przypadku 2,4-litrowego silnika Tigershark z dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 8,8 l/100 km (w modelach 4×4) oraz 8,3 l/100 km (4×2). Nagradzany elektrohydrauliczny układ sterowania zaworami zamiast tradycyjnego mechanicznego połączenia między wałem a zaworami dolotowymi wykorzystuje olej w poduszce hydraulicznej. Dzięki temu zapewnia precyzyjne sterowanie pracą zaworów dolotowych – w fazie początkowej i końcowej – umożliwiając ograniczenie strat na pompowanie powietrza i wzrost sprawności objętościowej.

Udoskonalenie było kluczowym aspektem projektowania każdego z elementów silnika Tigershark – od w pełni izolowanej aluminiowej pokrywy głowicy ze zintegrowanym systemem oddzielania oleju po blok cylindra z odlewanego ciśnieniowo aluminium.

Między blokiem i stalową miską olejową umieszczono lekką aluminiową ramę podłużnicową wykonaną w technologii „lost foam”, z integralnym filtrem oleju i adapterem chłodnicy oleju. Nadaje ona całej konstrukcji dodatkową sztywność. Udoskonalono również samą miskę olejową. Między jej wewnętrznymi i zewnętrznymi przetłoczeniami umieszczono materiał akustyczny.

Ograniczenie tarcia wpływa na ograniczenie hałasów, drgań i wibracji (NVH), zarazem zwiększając trwałość. Pokryte materiałem polimerowym płaszcze tłoków silnika Tigershark pozwalają ograniczyć luz między tłokiem i cylindrem. Tłoki z odlewanego aluminium ze stopniem sprężania 10:1 zaprojektowano specjalnie dla tego silnika i systemu MultiAir. Każdy cylinder jest wyposażony w natryski olejowe dla każdego tłoka w bloku, które spryskują olejem dolną część tłoków i ściany cylindrów w celu utrzymania właściwej temperatury ścian cylindrów i tłoków. Funkcja ta zapobiega powstawaniu punktów o zbyt wysokiej temperaturze, które mogą powodować stukanie, poprawia osiągi i obniża zużycie paliwa.

Na wale korbowym z kutej stali osadzono nowe korbowody ze stali proszkowej z pływającym sworzniem tłokowym pokrytym DLC. Pozwala to na dodatkowe zmniejszenie tarcia i obniżenie zużycia paliwa. Moduł wałków wyrównoważających minimalizuje drgania. W celu zapewnienia odpowiedniego smarowania przy wszystkich prędkościach silnika, 2,4-litrowy silnik Tigershark wyposażono w dwustopniowy system ograniczenia ciśnienia, który zmniejsza ciśnienie oleju silnikowego przy niskich prędkościach obrotowych, tak aby obniżyć zużycie paliwa.

Pozostałe kluczowe cechy 2,4-litrowego silnika I-4 obejmują:

  • 360-stopniowe połączenie silnika z przeniesieniem napędu,
  • Zapłon COP z podwójnymi świecami z metali szlachetnych,
  • Napęd osprzętu silnika FEAD z automatycznym napinaczem paska.

NADWOZIE, ZAWIESZENIE I UKŁAD KIEROWNICZY.

Architektura klasy światowej.

 

Podstawą konstrukcji nowego Jeepa Cherokee jest platforma Compact U.S. Wide (CUS-wide). Ta sprawdzona modularna architektura umożliwia budowanie różnych modeli samochodów na jednej bazie. Efektem wdrożenia platformy CUS-wide jest wyższa jakość produkcji i niezawodność eksploatacyjna przy ograniczeniu kosztów badawczo-rozwojowych oraz konieczności wymiany oprzyrządowania. Architektura Cherokee opiera się na wspólnych, wymiennych komponentach modułowych pozwalających odpowiednio dobierać rozstaw osi kół przednich/tylnych a także zwis przedni, długość i szerokość platformy w obrębie danej linii modelowej. Nadwozie nowego Jeepa Cherokee składa się w około 65 procentach ze stali o dużej wytrzymałości. Swoją lekkość i odporność skorupa karoserii zawdzięcza zastosowaniu kluczowych elementów tłoczonych na gorąco ze stali o dużej wytrzymałości i nadwytrzymałej.

Lepsza charakterystyka jazdy szosowej.

 

Znakomita charakterystyka jezdna Jeepa Cherokee w warunkach szosowych to efekt ciężkiej pracy zespołu konstruktorów Jeepa. Skok zawieszenia przedniego na kolumnach MacPherson wynosi 17 cm, a tylnego wielowahaczowego typu multi-link – 19,8 cm, co pozwala na lepszą artykulację. Zasługą izolowanej tylnej ramy pomocniczej zawieszenia, aluminiowej poprzecznicy przedniej oraz znakomitej sztywności skrętnej skorupy nadwozia jest lepsze wyciszenie kabiny pasażerskiej, wyższy komfort jazdy oraz ulepszona charakterystyka jezdna.

Elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS) obniża zużycie paliwa i poprawia zwrotność Cherokee dzięki promieniowi skrętu wynoszącemu około 11 m (w przypadku modeli o napędzie 4×2), 11,6 m (w przypadku modeli o napędzie 4×4) oraz 12 metrów w przypadku wersji Trailhawk, najmocniejszej, prawdziwie terenowej wersji Cherokee.

System wspomagania EPS zamiast układu hydraulicznego wykorzystuje silnik elektryczny. Ponieważ system jest sterowany w pełni elektronicznie, kierowanie pojazdem nie wymaga wysiłku bez względu na prędkość. Zmniejsza się również poziom hałasu i zużycie paliwa dzięki wyeliminowaniu strat powodowanych przez pompę układu kierowniczego. System działa w sposób zmienny i zależny od prędkości, reagując na dane wysyłane z czujników monitorujących kontrolę skrętu, prędkość skrętu kierownicy oraz kąt i prędkość pojazdu. Układ kierowniczy jest w pełni zintegrowany z systemem ESC i pomaga wprowadzić korektę w sytuacji częściowej utraty przyczepności, szarpnięcia przy nagłym przyspieszeniu oraz ściąganiu.

BEZPIECZEŃSTWO.

Zdobywca pięciu gwiazdek i tytułu najbezpieczniejszego pojazdu w swojej kategorii.

 

Bezpieczeństwo jazdy i ochrona pasażerów stanowiły priorytet w procesie konstrukcyjnym nowego Jeepa Cherokee. Dzięki temu nowa generacja SUV Jeepa klasy średniej otrzymała prestiżową pięciogwiazdkową ocenę w teście bezpieczeństwa Euro NCAP, uzyskując łączny wynik 83/100. To wielkie wyróżnienie potwierdza ogromne zaangażowanie marki Jeep w dziedzinie bezpieczeństwa pasażerów i wszystkich uczestników ruchu drogowego, dowodząc, że nowa generacja Cherokee spełnia wszystkie międzynarodowe normy bezpieczeństwa.

Ostatnio nowy JeepCherokee uznany został przez organizację Euro NCAP za „najlepszy w swej klasie” samochód w kategorii Small Off Road 4×4 w roku 2013. Tytuł ten Euro NCAP przyznaje tym modelom testowanym w trakcie roku, które uzyskały najwyższe oceny w swojej kategorii. Pojazdem, który uzyskał rekomendację Euro NCAP w uznaniu poziomu bezpieczeństwa w kategorii 2013 Small Off-Road 4×4, jest nowej generacji SUV marki Jeep klasy średniej. W roku 2013 testom poddano 33 pojazdy w siedmiu kategoriach. O zwycięstwie decydował najlepszy wynik ogólny, stanowiący sumę wyników uzyskanych w takich dziedzinach jak stopień ochrony dorosłych, dzieci, osób pieszych oraz systemy wspomagające bezpieczeństwo jazdy. Podstawowym elementem bezpieczeństwa nowego Cherokee jest nowa architektura nadwozia „Compact U.S. Wide” (CUS-wide) zbudowanego w 65 procentach ze stali o wysokiej wytrzymałości. Jej uzupełnieniem jest ponad 70 elementów poprawiających bezpieczeństwo czynne i bierne, obejmujących wiele innowacyjnych rozwiązań opracowanych przez konstruktorów Jeepa.

Na standardowe wyposażenie Jeepa Cherokee w dziedzinie bezpieczeństwa składa się siedem poduszek powietrznych (czołowe wielostopniowe, boczne fotelowe, boczne kurtynowe i poduszka kolanowa kierowcy) oraz system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC, w skład którego wchodzą podsystemy zapobiegania dachowaniu (ERM) oraz ABS z kalibracją terenową. W celu zapewnienia maksymalnej ochrony kierowcy i pasażerów, jako seryjne lub opcjonalne dostępne są systemy takie jak innowacyjny system ostrzegający przed najechaniem na przeszkodę (Forward Collision Warning) z funkcją ograniczania skutków kolizji (Crash Mitigation), asystent parkowania równoległego/prostopadłego (ParkSense Parallel/Perpendicular Park Assist), adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control) z funkcją Stop&Go, system monitorujący i sygnalizujący opuszczenie pasa ruchu (Lane Departure Warning-Plus), system monitorowania martwych punktów (Blind Spot Monitoring) oraz system monitorujący otoczenie tylnej części pojazdu (Rear Cross Path Detection).

Jednym z najbardziej innowacyjnych systemów, w które wyposażono nowego Jeepa Cherokee, jest system ostrzegający przed najechaniem na przeszkodę (Forward Collision Warning-Plus) z funkcją ograniczania skutków kolizji (Crash Mitigation), umożliwiający ocenę odległości pomiędzy pojazdami w ruchu drogowym, a w razie szybko zbliżającej się przeszkody przed pojazdem aktywujący hamulce i alarmujący kierowcę, tak aby mógł w porę zareagować.

Asystent parkowania równoległego i prostopadłego (Park Sense Paralell/Perpendicular Park Assist) wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe umieszczone w zderzaku, ułatwiając kierowcy znalezienie wolnej przestrzeni i wykonanie manewru zainicjowanego przez kierowcę. System ten automatycznie przejmuje kierowanie pojazdem, pozostawiając kierowcy kontrolę nad biegami, hamulcami i pedałem gazu. Parkowanie równoległe możliwe jest z obu stron samochodu; podczas parkowania prostopadłego samochód wjeżdża na miejsce tyłem.

Adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control) z funkcją Stop&Go zmniejsza wcześniej ustawioną prędkość w przypadku zbliżenia się do poprzedzającego pojazdu na tym samym pasie ruchu lub zajechania drogi przez inny samochód. Gdy poprzedzający pojazd przyspiesza lub zmienia pas ruchu, system ACC przyspiesza, osiągając uprzednio ustawioną prędkość. Ponadto system utrzymuje wybraną przez kierowcę odległość od poprzedzającego pojazdu, co jest szczególnie przydatne w trudniejszych warunkach pogodowych lub przy ograniczonej widoczności.

Czujnik systemu Lane Departure Warning wykorzystuje dane z kamer video do określenia położenia samochodu na drodze. W przypadku niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu bez wcześniejszej sygnalizacji kierunkowskazem system nie tylko wyświetli ostrzeżenie, lecz także zaalarmuje kierowcę, przekazując do kierownicy delikatne wibracje z elektrycznego systemu wspomagania (EPS). Jeśli kierowca w sposób niezamierzony zbyt daleko zjedzie z pasa ruchu, wyświetli się drugi komunikat wzrokowy.

System monitorowania martwych punktów (Blind Spot Monitoring) wykorzystuje szerokopasmowe czujniki radarowe wspomagające kierowcę podczas manewrów zmiany pasa ruchu lub wyprzedzania albo bycia wyprzedzanym przez niewidoczne w lusterku bocznym pojazdy. Obecność pojazdów w martwym polu widzenia jest sygnalizowana za pomocą podświetlanych ikon na lusterku bocznym oraz wybranego przez kierowcę sygnału dźwiękowego.

Zadaniem detektora ruchu Rear Cross Path (RCP) jest ułatwienie manewrowania na ruchliwych parkingach. Podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca postoju system ostrzega kierowców o obiektach zbliżających się do pojazdu. Aktywuje się przy każdym włączeniu biegu wstecznego. Kierowca jest informowany o pojazdach przecinających drogę podczas cofania za pomocą podświetlanych ikon w lusterku bocznym oraz wybranego przez kierowcę sygnału dźwiękowego.

W zeszłym roku Jeep Cherokee otrzymał kolejne prestiżowe wyróżnienie w dziedzinie bezpieczeństwa, tym razem w USA, gdzie uzyskał najwyższy możliwy wynik w każdym z czterech testów amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Ruchu Drogowego (IIHS), zdobywając tym samym tytuł „Top Safety Pick”.

Podczas testów Top Safety Pick symuluje się uderzenie boczne badanego pojazdu przez duży SUV lub samochód półciężarowy, zderzenie czołowe z przesunięciem, uderzenie z góry podczas dachowania oraz uderzenie z tyłu stwarzające ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego. W każdej z tych kategorii nowy Jeep Cherokee uzyskał najlepszy możliwy wynik dzięki doskonałemu wyposażeniu w dziedzinie bezpieczeństwa. Wiele z rozwiązań, takich jak 65-procentowa zawartość zaawansowanej technologicznie stali oraz siedem standardowych poduszek powietrznych, zapewnia skuteczną ochronę podczas wypadku.

ŁĄCZNOŚĆ/ROZRYWKA.

Systemy łączności i rozrywki.

Nowy Jeep Cherokee wyposażony jest w przemyślane, najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne i funkcje, które są intuicyjne, przyjazne dla użytkownika i zapewniają najwyższy komfort i dostęp do części informacyjno-rozrywkowej wyposażenia.

Nowa bezprzewodowa ładowarka indukcyjna.

Dostępna bezprzewodowa ładowarka indukcyjna jest ukryta w górnej części centralnego podłokietnika i pozwala ładować w sposób bezprzewodowy smartfon wyposażony w technologię ładowania bezprzewodowego QI.

Aby naładować baterię urządzenia, wystarczy umieścić urządzenie w miejscu, w którym mechaniczna stacja dokowania pozwala na jego bezpieczne przechowywanie.

Nowy pełnokolorowy siedmiocalowy, konfigurowalny wyświetlacz TFT.

W zestawie wskaźników w konsoli centralnej umieszczono najwyższej klasy pełnokolorowy, konfigurowalny siedmiocalowy wyświetlacz TFT Mulltiview, który można dostosować do indywidualnych potrzeb, aby uzyskać dostęp do informacji i komunikatów dotyczących pojazdu w formacie preferowanym przez kierowcę, bez odrywania rąk od kierownicy a wzroku od drogi.

Dzięki prostemu w obsłudze zestawowi wskaźników, kierowca może w każdej chwili wyświetlać podstawowe informacje jemu potrzebne, a także dodawać kolejne, według preferencji. Kierowca może określić rodzaj informacji, które będą wyświetlane na ekranie pośrodku zestawu wskaźników. Wśród wielu możliwości są wskazania nawigacji, prędkość jazdy, rzeczywiste zużycie paliwa, sygnały ostrzegawcze, komunikaty aktywnego tempomatu ACC, informacje systemu audio oraz funkcje dostępne wyłącznie w samochodach Jeep, takie jak tryby pracy systemu Selec-Terrain. System jest intuicyjny i można w nim ustawić wiele różnych widoków. Ponadto cztery rogi wyświetlacza można dostosować w taki sposób, aby zapewnić błyskawiczny dostęp do informacji dotyczących zużycia paliwa, temperatury na zewnątrz, godziny oraz wskazań kompasu.

Po wybraniu głównego ekranu staje się on ekranem domyślnym, a system zapamiętuje to ustawienie i wyświetla je przy kolejnym uruchomieniu Jeepa Cherokee. Informacje dotyczące pojazdu są błyskawicznie wyświetlane na ekranie w postaci podręcznych komunikatów ostrzegawczych. Ostrzeżenia są automatycznie zapisywane, tak aby kierowca mógł je przejrzeć w wolnej chwili.

W nowym Jeepie Cherokee dostępny jest również zaawansowany system UConnect, wyposażony w ekran dotykowy o przekątnej 8,4 cala, stanowiący centrum sterowania multimediami. Ten nowoczesny system, stanowiący element standardowego wyposażenia wersji modelowych Limited i Trailhawk, w przejrzysty sposób wyświetla wszystkie informacje podnoszące komfort jazdy kierowcy i pasażerów.

W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i wygody, system Uconnect umożliwia kierowcy dostosowanie ustawień systemu audio, klimatyzacji, podgrzewania i wentylacji foteli i wielu innych funkcji za pomocą ekranu dotykowego, przycisków umieszczonych pod wyświetlaczem na konsoli centralnej lub też przy pomocy komend głosowych.

Przyjazny dla użytkownika kolorowy ekran dotykowy Uconnect o przekątnej 8,4 cala z funkcją nawigacji jest dostępny jako opcja we wszystkich wersjach modelowych.

Oprócz zaawansowanego ekranu dotykowego systemu UConnect o przekątnej 8,4 cala w Jeepie Cherokee dostępny jest również (w przypadku wersji Longitude – w standardzie) pięciocalowy ekran dotykowy stanowiący intuicyjny i prosty w obsłudze panel sterowania multimediami umieszczony na konsoli centralnej.

Całkowicie przeprojektowana obszyta skórą trójramienna kierownica nowego Cherokee wyposażona jest w przyciski sterowania systemem audio, komendami głosowymi i tempomatem– wszystko to z myślą o maksymalnym bezpieczeństwie i komforcie obsługi. Dzięki temu kierowca nie musi odrywać rąk od kierownicy i może w prosty sposób korzystać z zaawansowanych technologicznie funkcji.

Komfort i przyjemność podróżowania dodatkowo podnosi dostępny opcjonalnie system nagłośnienia Alpine klasy Premium o mocy 506 watów, złożony z dziewięciu głośników i subwoofera.

System UConnect 8.4.

System Uconnect 8.4 opracowano z myślą o ułatwieniu dostępu do wszystkich systemów informacyjno-rozrywkowych w ramach jednego rozwiązania. Wszystkie komponenty, które dotąd dostępne były osobno (m.in. nawigacja GPS, funkcja rozpoznawania głosu i dodatkowe funkcje rozrywkowe), umieszczono na jednej platformie sprzętowej.

Rozwiązanie Uconnect opracowała (specjalnie dla pojazdów marki Fiat i Chrysler) grupa HARMAN, produkująca najwyższej jakości zestawy audio i systemy informacyjno-rozrywkowe. W porównaniu z dotychczasowymi systemami montowanymi w pojazdach, Uconnect zapewnia krótszy czas reakcji, udoskonalone funkcje rozpoznawania głosu i bardziej realistyczną nawigację.

Wszystkie opcje i komunikaty dostępne z fotela kierowcy dzięki ekranowi dotykowemu, a także opcji sterowania głosem zostały zoptymalizowane z myślą o większej funkcjonalności, łączności i krótszym czasie reakcji. Nowe rozwiązanie nie tylko sprawniej działa, ale także – dzięki wykorzystaniu najwyższej jakości materiałów i eleganckiej grafice – lepiej wygląda.

Za sprawą dużego ekranu dotykowego o przekątnej 8,4 cala, nowa platforma oferuje kierowcom bogate możliwości systemów informacyjno-rozrywkowych, zapewniając dostęp do radia, telefonu komórkowego, odtwarzacza multimediów, I-Poda lub smartfona i nawigacji. Platforma zapewnia krótszy czas reakcji oraz dokładniejszą nawigację, a także udostępnia rozbudowane funkcje rozpoznawania głosu, gwarantując zarazem, że korzystanie z możliwości sterowania głosem w żaden sposób nie zagraża bezpieczeństwu. Trójwymiarowy model terenu, trójwymiarowe miasta oraz punkty terenowe sprawiają, że nawigacja jest bardziej realistyczna niż kiedykolwiek wcześniej. Wprowadzanie miejsc przeznaczenia jest niezwykle proste – miasto ulica i numer budynku stanowią jedną naturalną sekwencję. System wyświetla również informacje o podróży i ruchu ulicznym za pomocą kanału TMC. Ponadto nowy system UConnect 8.4 wyposażony jest standardowo w tuner DAB zapewniający jakość CD oraz dodatkowe informacje na temat nadawanej audycji, a także obrazy. Nowy system UConnect z ekranem o przekątnej 8,4 cala i nawigacją satelitarną dostępny jest jako opcja we wszystkich wersjach modelowych.

JEEP CHEROKEE I MOPAR®.

Nowy Jeep Cherokee to kolejny efekt intensywnej i owocnej współpracy Jeepa i Mopar® – firmy oferującej serwis, obsługę klienta oraz dostawę części zamiennych i akcesoriów dla marek Fiata i Chryslera. Oferta Mopar obejmuje ponad 100 ekskluzywnych akcesoriów przeznaczonych dla nowego Jeepa Cherokee, w pełni odpowiadających właściwościom technicznym, mechanicznym i estetycznym pojazdu. O unikalnym charakterze produktów Mopar przesądza fakt, że zostały opracowane przez te same zespoły konstruktorów, które zajmują się projektowaniem pojazdu – ten bezpośredni związek daje firmie Mopar wyraźną przewagę nad innymi firmami świadczącymi usługi posprzedażowe.

Na wyróżnienie zasługują akcesoria związane z innowacyjnym Cargo Management System umożliwiającym optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej nowego Jeepa Cherokee. Oferta Mopar obejmuje całą gamę elementów modułowych, które idealnie pasują do uchwytów Jeep Cargo Management (JCM) po lewej stronie przestrzeni ładunkowej z tyłu pojazdu.

Linia akcesoryjna Cargo Management System obejmuje takie elementy jak zestaw Off-Road Accessory Kit (dla modeli Trailhawk), składający się z liny holowniczej, rękawic roboczych, elektrycznej latarki i brezentowej torby, termosu Collapsible Cooler na ciepłe/zimne potrawy lub napoje, czarnej, dwustronnej maty bagażnika (Reversible Cargo Mat) dla przestrzeni ładunkowej, chroniącej wnętrze Cherokee i umożliwiającej utrzymanie kabiny w czystości. Po wyjęciu mata może także służyć jako rodzaj koca piknikowego. Ostatni element to Storage Locker – mocowany po lewej stronie bagażnika rodzaj pionowego regału z logo Jeep, który może służyć do powieszenia ubrań i/lub pomieszczenia drobnego sprzętu sportowego i zapewnienia porządku wewnątrz pojazdu dzięki dwóm schowkom, wyjmowanemu i składanemu pojemnikowi oraz taśmom przytrzymującym ubrania.

Wśród ekskluzywnych elementów indywidualizacji Cherokee wymienić należy akcesoryjne obręcze kół z lekkiego stopu o średnicy 17 i 18 cali, dodające sportowego i eleganckiego wyglądu, a jednocześnie odporne na uszkodzenia mechaniczne w zgodności ze standardami marki Jeep. Oprócz dwóch typów obręczy kół oferowanych przez Mopar, dla nowego Cherokee dostępna jest również kalkomania Black Hood Decal, zaprojektowana, przetestowana i stworzona specjalnie dla nowej generacji Cherokee.

Gama akcesoriów dla nowego Cherokee obejmuje także lakierowane na czarno stalowe relingi progowe (Black Steel Rock Rails) oraz belki dachowe. Dzięki nim Jeep zyskuje bardziej bezkompromisowy charakter i wygląd pojazdu, który posiada zdolność pokonywania najtrudniejszych tras, a zarazem gwarantuje podróżującym najwyższy poziom bezpieczeństwa – relingi zapewniają maksymalną ochronę na ekstremalnie trudnych trasach, belki zaś zwiększają ładowność, umożliwiając przewożenie sprzętu sportowego (rowerów, nart czy desek snowboardowych).

PRODUKCJA.

Mieszkańcy Toledo w stanie Ohio z dumą nazywają swoje miasto „kolebką Jeepa”, który narodził się tu ponad 70 lat temu. Pierwsze Jeepy powstawały w starej fabryce Parkway Plant, a z nowej – Toledo North – pierwsze samochody Jeep Cherokee wyjechały w 2001 roku. Uruchomienie produkcji zupełnie nowego Jeepa Cherokee otworzyło nowy rozdział w liczącej kilka dekad historii Jeepa, a Toledo jest traktowane jako część zakładu Toledo Assembly Complex.

 Ten rozdział rozpoczął się w grudniu 2011 roku, gdy przedstawiciele Chrysler Group ogłosili, że firma zamierza zainwestować 500 milionów dolarów w zakład Toledo Assembly Comple× i utworzyć 1100 dodatkowych miejsc pracy na drugiej zmianie linii produkcyjnej SUV-a Jeep nowej generacji.

Ponieważ nowy Jeep Cherokee znacznie różni się od swojego poprzednika, należało wprowadzić wiele zmian w procesie produkcyjnym, aby go dostosować do nowego samochodu. Najbardziej widoczna zmiana to zwiększenie powierzchni warsztatowej o ponad 23 000 metrów kwadratowych.

Zmiana wymiarów nowego samochodu spowodowała konieczność wprowadzenia zmian w linii produkcyjnej. Aby mieć pewność, że nowy Jeep Cherokee spełnia najwyższe kryteria jakości, w zakładzie Toledo Assembly Comple× wdrożyliśmy wszystkie sprawdzone procedury i technologie z innych zakładów Chrysler Group i FIAT.

Zakład przeszedł całkowitą transformację w ramach klasyfikacji World Class Manufacturing (WCM). Skoncentrowaliśmy się na procesach i zredukowaliśmy koszty, zwiększyliśmy produktywność, poprawiamy jakość i bezpieczeństwo w systematyczny i zorganizowany sposób. W ramach klasyfikacji WCM korzystamy z doświadczenia wszystkich pracowników – słuchamy ich sugestii, jak usprawnić ich stanowiska pracy i sprzęt, i wprowadzamy je w życie.

W czerwcu 2013 roku w zakładzie Toledo North Assembly Plant rozpoczęła się produkcja nowego Jeepa Cherokee.

Opublikowano