Qoros – nowy gracz na rynku podbije Europę?

Rynek motoryzacyjny charakteryzuje się niezwykle szybkimi zmianami. Jeszcze nie tak dawno azjatyckie auta, z Korei czy Japonii, były na naszych ulicach niezwykle rzadkie, dzisiaj spokojnie wtapiają się w uliczny tłum. Na rynek europejski powoli dociera Qoros. Czy uda mu się podbić nasze ulice i parkingi?

Qoros – nowy, ambitny gracz, to chińsko-izraelska marka. Firma powstała w grudniu 2007 r. przy współpracy chińskiej Chery Automobile oraz izrealeskiej spółki Israel Corporation. Swój debiut miała w 2013 roku na salonie motoryzacyjnym w Genewie, gdzie został zaprezentowany model 3 z nadwoziem sedan. Dzieło chińskiego producenta skutecznie uciszyło złośliwych przestrzegających przed „chińszczyzną” uzyskując najlepszy wynik 2013 roku w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Qoros bardzo szybko rozwija swoją gamę modelową, co chwilę pojawiają się również zapowiedzi kolejnych modeli z różnych segmentów. Na początku 2014 zaprezentowany został pięciodrzwiowy model 3 Hatch, kwestią czasu jest również premiera 3 Estate z nadwoziem typu kombi. W ofercie ma znaleźć się również SUV z napędem na cztery koła oraz miniwan o zawieszeniu nieco wyższym niż standardowe. Plany tak szerokiej oferty modelowej wskazują na jedno – Qoros chce trafić w gusta jak największej liczby klientów, i uważnie przygląda się nie tylko rodzimemu, chińskiemu rynkowi.

Chińska marka już dotarła do Europy, od siedmiu miesięcy funkcjonuje ich salon zlokalizowany na Słowacji, w Bratysławie. Model 3 w wersji sedan, oferowany z silnikiem 1.6 rozwijającym 126 KM lub w wersji Turbo 156 KM, kosztuje w bazowej wersji 20 960 euro. Wedle ambitnych planów przedstawionych przez szefostwo Qorosa, już wkrótce możemy się spodziewać kolejnych przedstawicieli marki w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Docelowo, w roku 2016, Qoros będzie obecny na całym kontynencie. Czy egzotyczna, chińska marka powtórzy sukces jaki odniosła KIA? Może spotka ją podobny los co Daewoo – szybki wzlot i równie szybki upadek? A może w ogóle nie przyjmie się na wyjątkowo ciasnym, konserwatywnym, europejskim rynku?

Opublikowano