Skoda Superb Kombi 2.0 TDI DSG

Generalnie samochody w kombi nie są specjalnie widowiskowe. Nie można powiedzieć, że są ładne, że porywają wyglądem albo, że mają fajny przód czy tył. One są po prostu praktyczne. I właściwie nie jest to wada, z wręcz zaleta. Przecież nie wszystko na tym świecie musi cieszyć oko. Jedyne skojarzenie jakie miałam z samochodami o tym typie nadwozia to – rodzina. I choć zdania nie zmienię, muszę przyznać, że mój zasób słów na myśl o kombi nieco się powiększył.
DSC_0085Moje pierwsze spotkanie ze Skodą Superb było niepewne. I ja i ona podeszłyśmy do współpracy z pewną dozą rezerwy. Mnie przeraził jej ogrom, bo jak taka drobna poręczna osoba ma się odnaleźć w takiej przestrzeni? Ona zaś chyba miała mnie dość za to głaskanie, dotykanie, naciskanie, podnoszenie i opuszczanie. Jak test, to test, prawda? Dla dobra tego artykułu i sobotniej audycji (Na biegu, g.14), postanowiłam zakopać topór wojenny i zaprzyjaźnić się. A to okazało się proste, bo Skoda potrafi współpracować. Więcej, potrafi zaskoczyć, a nawet utrzeć nosa niedowiarkom.

Wygląd

Napomknęłam już, że nie przekonują mnie te samochody wizualnie. Kombi, rzecz jasna. Kiedy wygłaszam te moje teorie, faceci zazwyczaj patrzą na mnie z DSC_0089politowaniem i tłumaczą, że nie rozumiem faktu, że taki kształt auta równa się duża przestrzeń w środku. Problem jest taki, że ja to wiem, widziałam i rozumiem. Jednak są inne modele, które mają podobnie dużo miejsca wewnątrz i nie są kombi, np. testowana ostatnio Skoda Octavia. Może przesadziłam odrobinę, ale naprawdę są pojemne. Dlatego też, nie przemawiają do mnie te argumenty i nadal moje zdanie pozostaje w nienaruszonej formie. Brzydkie to i już!
Niewątpliwie zachwyca środek. Luksus jest wyczuwalny i namacalny. Faktycznie można poczuć się jak na porządnym jachcie w strefie dla vipów. I z przodu i z tyłu można się wygodnie rozsiąść, gwarantuje także, że nawet bardzo wysokie osoby nie będą miały problemu z brakiem miejsca na nogi.
Wielki jest także bagażnik. Nie byłam w stanie nawet dosięgnąć dłonią do jego końca. 630 litrów robi spore wrażenie. No i niewątpliwie samochód z takim kufrem sprawdzi się podczas wyjazdów. Bez problemu cała rodzina spakuje swoje rzeczy do środka, a i miejsca jeszcze zostanie. W środku znajdziemy także pasy do zabezpieczenia przewożonego bagażu. I to jest coś niesamowitego! Chyba nie tylko mnie drażnią przewracające się przedmioty przy każdym zakręcie.
DSC_0103Wydaje mi się, że Skoda już zawsze będzie postrzegana za markę tanią i popularną. Prawda jest taka, że Skoda się zmienia. I choć robi to małymi krokami, trzeba wręcz, z przychylnością podchodzić do tego tematu.
Wnętrze Superba jest wyjątkowo luksusowe, a mnogość funkcji zadziwiająca. Jednak gwarantuję, że używanie ich nikomu nie sprawi trudności. Mnie osobiście zachwycił fakt, że kierownica (zresztą pięknie wykonana) to takie małe centrum dowodzenia. Przyciskami na niej ulokowanymi można sterować praktycznie wszystkimi funkcjami. No i oczywiście elektrycznie sterowane fotele. Świetna sprawa! Zimą na pewno sprawdzą się podgrzewane siedzenia.
Superb ma świetny system oświetlania drogi. Dostosowuje jasność do warunków panujących na zewnątrz, przede wszystkim do pory dnia, ale także podczas deszczu.

Wrażenia z jazdy

DSC_0093Skoda Super to potężna maszyna, dlatego prowadzi się ją nieco opornie. Nie jest to przecież zwinne małe autko i można wyczuć odrobinę sztywności i takiej, jak to nazwałam, kwadratowej jazdy. Jednak wiem, że są tacy, którzy doceniają specyfikę prowadzenia tego samochodu. I ważna informacja dla wszystkich lubiących słuchać muzykę podczas jazdy, auto jest wyciszone. Daje niesamowity komfort w tej kwestii.
Generalnie samochód jest oszczędny. Spalanie w granicach ponad 8 l\100km, to całkiem dobry wynik. I mówimy oczywiście o jeździe miejskiej. Auto świetnie sprawdzi się na dłuższych trasach. Wówczas spalanie jest w graniach 6l/100km. To naprawdę dobry wynik.
Dla wszystkich, którzy potrzebują dużego samochodu i niekoniecznie chcą zrobić wrażenie na sąsiadach polecamy to auto. A już po dokonaniu zakupu trzeba zaprosić sąsiada do środka i z pewnością zzielenieje z zazdrości.

Okiem Technicznym

DSC_0100Auto wielkie jak nie wiem co, mało jest aut gdzie po ustawieniu fotela kierowcy dla osoby o wzroście prawie 190cm z tyłu na kanapie można siedzieć wygodnie mając duuużo miejsca na nogi. Niewątpliwie w tej klasie samochodów to się po prostu nie zdarza. Kolejne wrażenie po zajęciu miejsca to materiały użyte do zbudowania środka, jakości nie powstydziłyby się auta klasy premium i choć model ten nie jest już najnowszym dzieckiem Skody to jednak nadal jest poczucie świerzości. Na szczególną uwagę zasługują siedzenia, które poza pełną elektryką posiadają też klimatyzację, oooo taaak, jechaliśmy daleko po do Bonn w największe upały i choć nasza skoda miała panoramiczny przeszklony dach przez całą długość kombi to klima dała radę. Mimo pełnej obsady czyli pięciu osób na pokładzie(z bagażami) klimatyzacja naszych foteli dawała nam pełen komfort podróży. Jeśli do tego dodamy to że nasza skrzynia biegów to słynne DSG napędzające 4×4 to taki dystans jak 1300km za jednym strzałem był czystą frajdą. Cały czas zastanawiam się jak inżynierowie Skody zmienili charakterystykę z natury dość brutalnie pracującej skrzyni bo jakby nie było DSG to skrzynia dwusprzęgłowa mechaniczna a pracowała niezwykle cicho i płynnie jakby był to tradycyjny automat z hydrokinetycznym sprzęgłem tyle że niezwykle szybki automat. Oczywiście takie rzeczy jak asystent hamowania, tempomat aktywny czy czujnik deszczu nie wspominając już  o asystencie pasa ruchu pracowały bez zarzutu czasem irytująco dając nam do DSC_0099zrozumienia ze tak naprawdę jesteśmy tu niepotrzebni bo auto świetnie sobie radzi z ruchem na autostradzie. Nam oczywiście pozostało tylko delektować się audio z niezliczoną ilością głośników o charakterystyce sali koncertowej. Dokładając do tego bagażnik wielki jak stodoła zaczynam rozumieć czemu w Polsce Skoda Superb stała się ulubionym autem samorządowców. Dostają oni parametry Audi czy BMW ze wszystkimi fajerwerkami za które płacą 30% mniej i na dodatek nie rzucają się w oczy mieszkańcom oraz nie drażnią swym luksusem opozycji. O ile sobie przypominam to Skodą jeździ jeden z najlepszych prezydentów w Polsce prezydent Legionowa ale także sam Marszałek Adam Struzik więc coś w tym jest. Ja mam jedynie zastrzeżenia do silnika 2.0 TDI o mocy 177KM który w naszym przypadku załadowania 5 osób z bagażem i pełnym zbiornikiem paliwa miał duuużo pracyi momentami czuć było że jest mu naprawdę ciężko. Spalanie jak na takie obciążenie i jazdę autostradową czyli u nas 140 a w niemczech bardziej 160km/h było zadowalające bo średnio wyszło ciut poniżej 8L/100km. Myślę że gdyby silnik był ciut mocniejszy to radość większa a i spalanie chyba by nie ucierpiało. Zastanawiam się jak będzie wyglądała nowa Skoda Superb skoro ten model tyle oferuje. Pewnie niedługo będziemy mogli Wam zaprezentować wrażenia z jazdy i podzielić się spostrzeżeniami. Słuchajcie nas w każdą sobotę o 14:00 na 89,4fm.

Daria Pacańska/Paweł Kubalski

Opublikowano