Eric Diemetr o bolidzie Renault Sport R.S. 01 – wywiad

Marka Renault po raz kolejny dała świadectwo swojego zamiłowania do sportów samochodowych tworząc Renault Sport R.S. 01, wyścigowy samochód o imponującym designie i rekordowych osiągach. Jego stylistyka, wywodząca się ze świata samochodów koncepcyjnych i podyktowana dążeniem do uzyskania optymalnego docisku aerodynamicznego, stanowi ekstremalny wyraz sportowej natury marki. Specyfikacja techniczna tego bolidu to doskonałe świadectwo umiejętności konstrukcyjnych Renault Sport – karbonowy monokok, napędzany silnikiem o mocy 500 KM, umożliwił obniżenie masy do poziomu poniżej 1100 kg. To aż nadto, aby rozpędzić Renault Sport R.S. 01 do ponad 300 km/h. Już w 2015 roku nowy samochód wyścigowy Renault Sport będzie jedną z gwiazd World Series by Renault, w ramach nowoutworzonych mistrzostw Renault Sport Trophy, które będą pełniły rolę inkubatora talentów do mistrzostw GT* i wyścigów wytrzymałościowych dla zawodowców.

Rozmowa z Ericiem Diemetrem, Dyrektorem ds. Designu Przemysłowego Renault

Jakie były oczekiwania dotyczące designu Renault Sport R.S. 01?

3.Renault_60853_global_enZamierzeniem Renault Sport Technologies było stworzenie samochodu wkraczającego w zupełnie nowy wymiar osiągów. Stylistyka auta musiała więc wyraźnie oddawać drzemiącą w nim moc. Wpływ Renault Sport R.S. 01 miał sięgać znacznie poza gamę modeli Renault. Auto miało stać się flagowym produktem marki. Dlatego właśnie postanowiliśmy całkowicie odejść od kształtów charakterystycznych dla seryjnych modeli Renault. Nasze działania poszły w kierunku stworzenia samochodu koncepcyjnego, a przyznany nam zakres swobody przełożył się na duży entuzjazm w naszym zespole.

Jakie były główne etapy prowadzące do stworzenia makiety, która zostanie zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Moskwie?

Wszystkie projekty, nad którymi pracujemy, zaczynają się od wewnętrznego konkursu. W dniu 22 listopada 2013 roku szesnastu designerów z naszych ośrodków designu we Francji i na świecie rzuciło się w wir twórczego działania. Po upływie trzech tygodni nasz wybór padł na projekt Akio Shimizu, młodego Japończyka zatrudnionego w studio designu nadwozia w Guyancourt pod Paryżem. Jego propozycja przekonała nas swoją siłą wyrazu oraz natychmiastowymi skojarzeniami z kanonem stylistycznym typowym dla modeli Renault. Jego rysunki zostały skonwertowane do postaci cyfrowej makiety. Ten etap pozwolił nam przejść do fazy bezpośrednich konsultacji technicznych z zespołami Renault Sport Technologies i firmy Dallara. Wyzwanie polegało na znalezieniu najlepszego możliwego kompromisu między oczekiwaniami stylistycznymi a wymaganiami aerodynamicznymi. Każda uzgodniona zmiana była weryfikowana pod kątem osiągów za pomocą symulacji CFD*. Kolejnym, decydującym etapem w procesie ustalania proporcji nadwozia i ogólnego wyglądu pojazdu było stworzenie makiety w skali 1:1. Potwierdziła ona słuszność podjętych decyzji, a wszelkie późniejsze modyfikacje dotyczyły głównie precyzyjnego dopracowania detali kształtów nadwozia, wlotów i wylotów powietrza itp. Ostateczna wersja designu została zatwierdzona 25 kwietnia br.

5.Renault_60852_global_enJak ocenia pan końcowy efekt?

Należy w pierwszej kolejności podkreślić, że całość prac została wykonana w ciągu pięciu miesięcy, co jest wyjątkowo krótkim okresem w porównaniu do projektów modeli seryjnych, z jakimi mamy zazwyczaj do czynienia.
Renault Sport R.S. 01 stanowi udaną, spójną całość pomimo ostrych wymogów związanych z dążeniem do uzyskania maksymalnie wysokich osiągów. Z pewnej perspektywy można powiedzieć, że aerodynamika w dużej mierze kierowała naszymi działaniami, ale przede wszystkim stymulowała naszą kreatywność!

Końcowy produkt stanowi powód do wielkiej dumy dla całego naszego zespołu. Obecnie niecierpliwie czekamy na moment, kiedy będziemy mogli zobaczyć nasze samochody na starcie pierwszego wyścigu!

Opublikowano