OSCARY 2015: Birdman- nie dla wszystkich

Jak wrócić na szczyt pomimo przeciwności losu? Czy jest możliwe?  Te pytania zadaje sobie główny bohater filmu Alejandro Gonzáleza Iñárritu pt. Birdman.

Osią całej fabuły jest chęć powrotu na szczyt i zrobienia „czegoś wielkiego” przez głównego bohatera Riggana Thomsona (Michael Keaton). Grając niegdyś superbohatera- Człowieka Ptaka- nie martwił się o finanse oraz sławę. Niestety sława przeminęła a teraz jego celem jest wystawienie na Broadwayu adaptacji opowiadania Carvera  oraz zagranie tam głównej roli. Niestety, życie pisze swoje scenariusze i jego prywatny świat staje się niemal tak zagmatwany jak scenariusz niejednej tragikomicznej sztuki.

Film został nominowany do Oscara w kategoriach:
  • Najlepszy film: Alejandro González Iñárritu,James W. Skotchdopole, John Lesher
  • Najlepszy aktor pierwszoplanowy Michael Keaton
  • Najlepszy aktor drugoplanowy: Edward Norton
  • Najlepsza aktorka drugoplanowa: Emma Stone
  • Najlepszy reżyser: Alejandro González Iñárritu
  • Najlepszy scenariusz oryginalny: Alejandro González Iñárritu, Alexander Dinelaris,Armando Bo, Nicolás Giacobone
  • Najlepsze zdjęcia: Emmanuel Lubezki
  • Najlepszy dźwięk: Frank A. Montaño, Jon Taylor, Thomas Varga
  • Najlepszy montaż dźwięku: Aaron Glascock,Martín Hernández

Trzeba przyznać, iż ilość nominacji robi duże, co zwiększa szanse filmu na zdobycie złotej statuetki.

Iñárritu robi wielkie zamieszanie–  balansuje na krawędzi dramatu i komedii, wysokiej sztuki i kiczu. Cały świat w Birdmanie jest przesiąknięty ironią, humorem- ale zdecydowanie gorzkim. Reżyser stawia pytanie- gdzie jest ta cienka linia pomiędzy hollywoodzkim kiczem a dystyngowana sztuką? Pełen symboliki obraz budzi skrajne uczucia u odbiorców. Z seansu wychodzi się albo uradowanym, albo zdołowanym.

Doskonałe role męskie- Keaton i Norton, którzy uzupełniają się brawurowo i postawili poprzeczkę naprawdę wysoko. Obaj panowie sprawiają, że ten film jest wyjątkowy. Birdman jest filmem dobrym, ale ze względu na formę i grę aktorów. Film jest przede wszystkim doskonale zmontowany, nie widać w nim w ogóle cięć montażowych. Niestety (a może i dobrze?) nie jest to film dla wszystkich.

Świat rzeczywisty miesza się z fikcją, przeszłość z przyszłością, świat filmu i świat teatru, komedia z tragedią. Widz musi mieć dobre oko i być bardzo bystrym by zrozumieć wszystkie obrazy i wątki.

 

 

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *