Pałacowe spotkania z muzyką i otwarcie wystawy „Oranżeria”

Otwarcie nowej wystawy Rafała Kochańskiego zatytułowanej „Oranżeria” oraz koncert z cyklu Pałacowe spotkania z muzyką, który poprzedni otwarcie wystawy. Wszystko już 20 września 2015r. o godz. 13:00 w Pałacu w Jabłonnie przy ul. Modlińskiej 105. Szczegółowe informacje!

Rafał Kochański, ur. 10 października 1973 roku w Radomiu, profesor uczelniany ASP w Warszawie, absolwent tejże uczelni. Dyplom w zakresie grafiki warsztatowej w 1999 roku w pracowni prof. Ewy Walawskiej. Wychowanek prof. Jerzego Tchórzewskiego. Uzyskał tytuł doktora w roku 2005 a doktora habilitowanego w roku 2009. Od roku 1999 zatrudniony na macierzystej uczelni, od 2010 roku prowadzi Pracownię Rysunku dla lat II–V na Wydziale Grafiki. Jest członkiem Szwedzkiego Stowarzyszenia Artystów Grafików Grafiken Hus. Stypendysta Fundacji Stypendia i Nagrody im. Tadeusza Kulisiewicza. Jego własna działalność artystyczna rozwija się na polu rysunku oraz grafiki warsztatowej. Jest autorem 13. wystaw indywidualnych w kraju i za granicą oraz uczestnikiem ponad stu krajowych i zagranicznych wystaw zbiorowych.

BARWY GITARY

Kolebką gitary jest Hiszpania. Za prekursorkę gitary klasycznej uznaje się powstałą w połowie XV wieku w Królestwie Aragonii vihuelę hiszpańską. W XVII wieku wykształciła się gitara barokowa – bezpośrednia poprzedniczka gitary klasycznej. Jej mistrzem był żyjący w II połowie XVII wieku aragoński organista, gitarzysta i kompozytor Gaspar Sanz. Skomponował on trzy tomy utworów na gitarę, które do dziś są filarem klasycznej literatury gitarowej a równocześnie kompendium wiedzy o technice gry na gitarze barokowej.

Współczesny kształt gitara uzyskała za sprawą żyjącego w XIX wieku w Hiszpanii gitarzysty i lutnika Antonia de Torres. Przy konstruowaniu instrumentu wielu wskazówek udzielał mu jego rodak, twórca fundamentów współczesnej gitarystyki, okrzyknięty „Sarasate gitary” – Francisco Tarrega, który oprócz komponowania dzieł na gitarę solo, dokonał również transkrypcji wielu utworów fortepianowych na ten instrument. Było wśród nich wiele kompozycji Isaaca Albeniza, w tym jedna z najsłynniejszych – Asturias. Sam Albeniz miał powiedzieć, że zdecydowanie woli utwór w wersji gitarowej. Zarówno Albeniz jak i Tarrega swoją twórczość opierali na hiszpańskim folklorze, którego elementy są żywo słyszalne w ich muzyce.

Dzięki takim wirtuozom i kompozytorom jak wspomniany wcześniej Fernando Tarrega w XX wieku gitara przeżyła swój renesans. Jest instrumentem niezwykle wszechstronnym, popularnym nie tylko w Hiszpanii, ale na całym świecie, szczególnie w Ameryce Północnej i Południowej. Niezwykle popularne są dwa cykle utworów gitarowych skomponowane w I połowie XX wieku przez twórcę muzyki brazylijskiej – Heitora Villa-Lobos. Ogromnym powodzeniem cieszy się również muzyka współcześnie żyjącego kubańskiego gitarzysty, kompozytora i dyrygenta Leo Brouwera.

PROGRAM:

Heitor Villa Lobos                            Preludium nr. 1

Wojciech Długoraj                           dwie Villanelle

Giuseppee Antonio Brescianello     Partita e – moll

Francesco Molino                             Fantazja d-dur

Francisco Tarrega                           Mazurek – e moll

Isaac Albeniz                                    Asturias

Leo Brouwer                                    Danza del Altiplano

 

Wykonawca:

Ryszard Bałauszko – gitara

Kierownictwo artystyczne cyklu – prof. Andrzej Zieliński

Ryszard Bałauszko – solista, kameralista, pedagog. Ukończył Akademię Muzyczną

im. F. Chopina w Warszawie w klasie M. Zalewskiego. Następnie studiował w Hiszpanii
w Conservatorio Superior w Alicante w klasie J. Thomasa oraz na wielu kursach mistrzowskich. Prowadzi klasę gitary na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i Filii w Białymstoku. Uczy również w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie. Jest zapraszany do prowadzenia wielu kursów mistrzowskich w Polsce, Niemczech, Hiszpanii i Słowacji. Koncertuje i nagrywa solo oraz ze znanymi muzykami i zespołami. Jest członkiem i przewodniczącym jury licznych konkursów krajowych i międzynarodowych. Wykształcił wielu cenionych gitarzystów i pedagogów.

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *