Test Hyundai iX20 1.6 automat

 

 

Hyundai iX20 1.6 automat

Ostatnio testowaliśmy serię Hyundai i był też ix20 z 1.4 silniczkiem benzynowym, z 5-cio biegowym manualem. Bardzo fajnie to działało ale wydawało nam się, że tej mocy jakby ciut więcej się przydało, teraz na warsztat wzięliśmy coś, co ma o 25KM i19Nm więcej, więc to czego nam brakowało. Nasze wrażenia poniżej:

Silnik/skrzynia

Auto przez nas testowane  posiada wreszcie silnik 1.6L  125KM i 156Nm co jest wartością o 30% większą od tego co oferuje mniejszy 1.4L i daje już radość wyprzedzania. Skrzynia 5-cio biegowa została zastąpiona 6 biegowym automatem i jest dobrze zestopniowana, przyspieszenia są wyraźnie wyższe a biegi zmieniają się w sposób bardzo płynny. Praca silnika jest przyjemna do ok 4500 obr/min potem zaczyna być głośno w kabinie, niemniej jednak przyspieszenia są przyzwoite i wynagrodzą trochę hałasu. Dla osób, które lubią ostrzejszą jazdę powiem, że można poszaleć bo skrzynia choć automatyczna to ma funkcję zmiany biegów ręcznie. Jest też fajny dodatek, shift-lock, czyli możemy zablokować jeden bieg by automat go nie zmienił. Funkcja przydatna zwłaszcza w trudniejszym terenie albo podczas holowania. Skrzynia jest zaskakująco sprawna jak na standardowy automat. Teraz jest moda na skrzynie dwusprzęgłowe i nie bardzo rozumiem komu potrzebna taka skrzynia w silniku 125KM. I tu zaskoczenie, ten zwykły automat jest szybki jak dwusprzęgłówka ale nie posiada jej wady czyli nie szarie przy zmianie z małym obciążeniem. Jest to zmora DSG, kiedy jedziemy wolno a przyspieszenie jest minimalne w trakcie zmiany w Skodach czy VW pojawia się szarpnięcie czasem wręcz nieprzyjemne.

Zawieszenie/koła/hamulce

Auto jest wyposażone w koła 215/50×16 ale można opcjonalnie zamówić 205/55×16. Hamulce wszędzie są tarczowe i wystarczająco skuteczne, brak sportowego zawieszenia w opcji pozbawi tych co mają bardziej sportową smykałkę możliwości wydania większych pieniędzy. Szkoda bo wybór mocniejszej 125 konnej benzyny to tylko trochę ponad 3tyz zł i choć amortyzatory gazowe zastosowane w niej są wystarczające to ja lubię czuć każdy kamyk na drodze bo daje to pewność prowadzenia. Gdyby można było wybrać choć twardsze i niższe sprężyny byłoby to rewelacyjne dla tych co lubią przycisnąć i potrzebują stabilnej jazdy w ekstremalnych warunkach. Osiągi dla 1,4L na poziomie 12,8s do 100km/h tu w 1,6L poprawione są niewiele bo 11,9s do 100km/h nie jest wynikiem zachwycającym ale to jest pozorne ponieważ auto ma zdecydowanie lepszą dynamikę. Podczas wyprzedzania różnica jest odczuwalna wyraźnie skąd więc tylko niecała sekunda? Automat na starcie jakby zasypia i start odbywa się z powolnym „zasprzęglaniem” pierwszego biegu, następne biegi wchodzą zdecydowanie szybciej, skąd więc ten numer z jedynką nie mam bladego pojęcia.

Ekonomia

Hmmmm… i tu pojawia się problem, jeździliśmy tym autem w różnych warunkach i musimy pamiętać, że zima w korkach nie sprzyja autom bez start/stop choć ten w ramach utrzymania temperatury silnika i tak nam wiele nie pomoże. Nasz egzemplarz i tak nie posiada start/stop więc jazda po zatłoczonej Warszawie w godzinach szczytu z jednej strony jest przyjemna bo mamy automatyczną skrzynię do dyspozycji i jej miękkość ruszania(bezkonkurencyjna) ale też i silnik który ma apetyt. Tak technologia robi różnice, silnik bez doładowania ma mniejszą efektywność więc średnie spalanie w mieście w takich warunkach, jak opisałem, oscyluje w okolicach 10L/100km co nie zachwyca. Pewną nagrodą jest jazda poza miastem bo przy 100km/h wyrobimy się w 6L/100km więc z całego testu wyszło nam 7,8L/100km i to, że latem może to być około pół litra mniej nie specjalnie nas uspokaja.

WP_20160117_15_34_14_Pro WP_20160117_15_34_29_Pro WP_20160117_15_34_37_Pro WP_20160117_15_34_46_Pro WP_20160117_15_35_05_Pro WP_20160117_15_35_13_Pro WP_20160117_15_35_31_Pro WP_20160117_15_35_44_Pro WP_20160117_15_36_10_Pro WP_20160117_15_36_23_Pro WP_20160117_15_36_39_Pro WP_20160117_15_36_51_Pro

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *