TEST Skoda Superb 4×4 2.0 TDI DSG Laurin & Klement kombi

Skoda Superb 4×4 2.0 TDI DSG Laurin & Klement kombi

 

Skoda w klasie premium? Rok temu testowaliśmy poprzedni topowy model Superb’a w wersji 4×4 2.0 TDI DSG kombi, tyle że wtedy silnik miał 160KM obecnie wzrosła moc do 190KM. Wszystko wzrosło i wymiary zewnętrzne i wewnątrz i parametry techniczne, myślę że zmiany są tak duże, że nie jest to lifting ale całkiem nowy model. Postawiono na luksus, tak bo skoda która kosztuje 180tys zł to już luksus, gdyby nie niezbyt prestiżowa marka to ten samochód może stać obok Audi czy BMW i obawiam się, że wygra jakością i ceną.

A teraz okiem technicznym

Silnik/skrzynia

Silnik 2.0TDI 190KM jest naprawdę mocny, już przy 3500 obr/min rozwija moc maksymalną ale to nie wszystko bo pomiędzy 1750 a 3250 obr/min dysponuje 400Nm momentu obrotowego. Pamiętam, kiedyś i to nie tak dawno bo 10 lat temu takie parametry miało 3L turbodiesel z BMW. Tu są tylko 4 cylindry dzięki temu jest ekonomia, no i sam silnik jest lżejszy o ponad 100kg od tamtego BMW, to jest postęp. Skoda głęboko wzięła sobie do serca ekologię i proszę sobie wyobrazić, że jest jednym z pierwszych aut osobowych które mają wtrysk Ad-Blue a więc jest to naprawdę czysty diesel. Komputer pokładowy pokazuje/przypomina, że raz na 15000km trzeba uzupełnić ten płyn który kosztuje raptem 2zł litr(pojemnik 10L) i po sprawie. Tak więc jeździmy bez kompleksów ale też i frajdę mamy z jazdy bo parametry rozwijania mocy są rewelacyjne, w każdym zakresie obrotów przy każdej prędkości dozwolonej w kraju mamy dużą możliwość przyspieszania. Skrzynia stara dobra sprawdzona DSG utrzyma silnik w ekonomicznym zakresie obrotów a jak trzeba zmieni bieg błyskawicznie byśmy mieli możliwość maksymalnego przyspieszenia. Na panelu przy lewarku skrzyni biegów jest magiczny przycisk MODE którym zmieniamy charakter auta od limuzyny po sportowy express!!! Zmieniamy nastawy wspomagania kierownicy, reakcji silnika, szybkości zmiany biegów oraz prędkości obrotowej silnika przy której się zmienią. Najfajniejsze jest to, że amortyzatory są hydro-magnetyczne i zmieniamy też ich twardość, są trzy podstawowe tryby, Eko, Normal i Sport ale też można sobie wszystko zmiksować w trybie Indywidual. Jest radość!!!!

 Zawieszenie/koła/hamulce

Zawieszenie z przodu typu MacPherson czyli jedno z popularniejszych ale i niezawodnych z tyłu multilinka tak, że koła 235/40×19 zawsze dobrze stykają się z nawierzchnią a wybieranie wybojów jest przyzwoite. Pamiętajmy, że zawsze możemy ustawić zawieszenie na komfortowe i wtedy nie ma problemu, ale ten typ opon jest idealny do trybu sport bo wtedy daje nam naprawdę fantastyczne parametry trakcyjne. Hamulce z przodu z tarczami wentylowanymi z tyłu normalnymi, auto waży ponad 1600kg więc dużo się napracują, droga hamowania dość średnia ale mamy zimowe ogumienie więc wynik 39m należy uznać za dobry, pewnie na letnich byłby na poziomie 36m albo i mniej w trybie sport.

Ekonomia

Zrobiliśmy ponad 1000km w różnych warunkach drogowych ale przypominam, że mamy zimę więc temperatury są pomiędzy -3 a +3 więc wynik na poziomie 7,5L/100km mieszanej jazdy z całego testu jest bardzo dobry. W mieście czyli w stolicy gdzie korki są zabójcze sytuację ze spalaniem uratował system start/stop bo nie wiem jak by to wyglądało bez niego, ale chyba w dieslu wygląda to zawsze lepiej jak w benzynie, średnie nie przekroczyło 8L więc przy niedogrzanym silniku i ogrzewaniu na max(bo krótkie odcinki) to wynik akceptowalny. Czasem próbowaliśmy jazdy na trasie bez użycia pełnej mocy czyli tak jak normalni ludzie to wychodziło w okolicy 6,1 więc fabryczne 4,5 to w bajki poproszę. Pamiętajmy, że auto waży więcej jak 1.6t, że jest to duże kombi które stawia opór, że jest naprawdę ekologiczne ale i przestronne więc takie spalanie możemy uznać za bardzo dobry wynik.

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.