Skoda Yeti 1,4 TSI 4×4

Skoda poważnie przygotowuje się do wejścia w rynek SUV/Crossover’ów, bo o ile poprzednia wersja Yeti była bardzo średnia, stylistyka była delikatnie mówiąc niezachęcająca. Teraz, kiedy mówi się o tym, że Skoda chce wejść z kilkoma SUVami na rynek w najbliższych latach, idealnym preludium jest restyling Yeti. Obecna wersja choć nie jest rewolucyjnie przeprojektowana, to jest to z całą pewnością zapowiedź klimatu w jakim będą projektowane pozostałe SUV-y. Pomimo niewielu zmian w wyglądzie, to te, które wdrożono są głęboko przemyślane. Jakość materiałów została wyraźnie podniesiona, a ich precyzja montażu jest najwyższego lotu. Zastanawiam się czy jaszczurka nie zjada własnego ogona, w chwili obecnej Volkswagen tak bardzo poprawił jakość i technologię Skody, że zakup samego Volkswagena przestaje być sensowny, ponieważ w Skodzie mamy to samo za mniejsze pieniądze. Płacenie za prestiż samego znaczka 15 czy 20% mija się z celem, ja jestem pod wrażeniem Yeti, a wersja Monte Carlo jaką jeździliśmy jest rewelacyjna.

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 008

A teraz okiem technicznym

Silnik/skrzynia

Stare dobre 1,4 TSI czyli 1400cm3 doładowane turbosprężarką tutaj występuje w wersji 150KM i jest połączone z 6 biegowym manualem. Pomimo dość ciężkiego nadwozia ważącego ponad 1400kg dynamika jest bardzo przyzwoita, bo zamyka się poniżej 9s do 100km/h. Takie parametry są możliwe dzięki temu, że sprężarka jest tak ustawiona by moment maksymalny, który wynosi 250Nm, był już od 3500 obr/min, a moc maksymalna 150KM jest przy 6000 obr/min. Większość z tych wartości dostępna jest już od 2000 obr/min. co pozwala na płynne przyspieszanie od 1500 obr/min, więc pomimo, że mamy sześć biegów do dyspozycji to nie ma konieczności częstej zmiany przełożeń. Lewarek w trakcie przełączania biegów prowadzi się przyjemnie, bez żadnych haczeń czy oporów. To wszystko przenosi moc na wszystkie koła, nie ma powodu by się stresować na oblodzonej jezdni, ale też możemy sobie pozwolić na wjazd na plażę.

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 005

Zawieszenie/koła/hamulce

Zawieszenie z przodu na kolumnach McPherson, a z tyłu na wielowahaczach daje komfort, dodatkowo dobrze trzyma się drogi ze względu na dosyć twarde amortyzatory gazowe. Koła z felgą średnicy 17 cali i oponami 225/45 dają, przy dość twardym zawieszeniu, niemal sportowe właściwości. Hamulce tarczowe na obu osiach, przy czym przednie dodatkowo wentylowane. Ich wydajność jest bez zarzutu, natomiast nadwozie przy pełnym załadunku i gwałtownym hamowaniu wykazuje chybotanie, więc nie polecamy wtedy zmiany kierunku jazdy. Chcąc uniknąć przeciążenia, czyli 2 osoby na pokładzie, trakcja i hamulce są bez zarzutu w każdych warunkach.

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 006

Ekonomia

I tu jest najsłabszy punkt Yeti, średnie zużycie paliwa z testu jest na poziomie 8L/100km i to bez sportowej jazdy. Nawet w trasie przy prędkości drogi ekspresowej nie udało nam się zejść poniżej 7L/100km, jeśli więc planujemy większe ilości kilometrów rozważmy zakup silnika 2L diesel, też w wersji 150KM. Myślę że wtedy spalanie będzie o około 20% niższe.

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 003

Skoda Yeti okiem kobiety

Skoda to coraz częstszy widok na Europejskich drogach i to nie tylko ze względu na cenę. Mój przedmówca zwrócił uwagę na to, że jest on bardziej niemiecki niż czeski, ale jeśli cena idzie w parze z jakością, to my – klienci, mamy się z czego cieszyć. Skoda bowiem śladem innych marek, musiała nadążyć za oczekiwaniami mocno rozwijającego się rynku crossoverów i tak pojawił się, szczerze mówiąc średni w swej estetyce, Yeti. Mimo, że w 2013 roku przeszedł gruntowny face lifting, to w jego wyglądzie niewiele się zmieniło, a może inaczej… to co zaproponował producent, przynajmniej z zewnątrz, nie jest powalające. Yeti jest kanciaste w swojej formie, ma to swoje plusy, ale wybitnego uroku mu na pewno nie dodaje. Na plus należy zaliczyć unowocześnienie stylistyki naszej Skody, po pierwsze „oczy”, nabrały nowego, jednolitego kształtu z pasem świateł LED -owych do jazdy dziennej. Zderzak w kolorze nadwozia nabrał bardziej agresywnych, wyraźniejszych kształtów, a w jego dolnej części zamontowano światła przeciwmgielne. Testowe auto to wersja Monte Carlo, charakterystyczne połączenie czerwieni i czerni mocno wyróżnia tę jednostkę i to głównie pod względem wizualnym. W kolorze czarnym jest przedni grill, lusterka, słupki oraz obręcze kół, dodatkowej drapieżności dodają mu przyciemniane szyby boczne, cała reszta to gorąca, soczysta czerwień. Ta stylistyka ma głównie wyróżniać z tłumu naszego crossovera i to projektantom udało się bez żadnych problemów. Skoda Yeti może nie ma finezyjnych kształtów samochodu japońskiego, ale nie brakuje jej elegancji, jest prosta w swojej formie i na swój sposób, czyli czesko – niemiecki, bardzo funkcjonalna.

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 004

Zajrzyjmy więc do środka

Na mnie wnętrze testowego auta zrobiło ogromne wrażenie, na pewno z uwagi na stylistykę, czyli wspomnianą wersję Monte Carlo, ale nie tylko…Zacznę od widocznych na pierwszy rzut oka foteli, które kolorystycznie pasują do całej koncepcji tej stylizacji, ciekawe połączenie czerni, czerwieni oraz szarości pozytywnie wyróżniają wnętrze auta. Na desce rozdzielczej i boczkach króluje czerń, od słupków w górę jasno szare wykończenie i kolejna wyróżniająca się część, czyli panoramiczny dach. Całość wnętrza jest spójna, funkcjonalna i bardzo przyjemna dla oka. Zastosowano naprawdę dobrej jakości materiały wykończeniowe, bez zarzutu jest również sposób montażu. Niczym nowym w Skodzie są zegary, dwie duże tarcze obrotomierza i prędkościomierza cieszą czytelnością, bardzo fajna skórzana, a na dodatek sportowa, kierownica obszyta czerwoną nicią na pewno dodaje pozytywnych odczuć wizualnych. Główny kokpit to bardzo intuicyjny, dotykowy system multimedialny, poniżej sterowanie klimatyzacją, wszystko wręcz wzorcowo rozplanowane i niezwykle czytelne. Miejsca w środku jest naprawdę dużo, a przede wszystkim wszyscy pasażerowie podróżują komfortowo. Przednie fortele zapewniają wysoką pozycję, jak przystało na crossovery, ale i dobre trzymanie boczne. Na uwagę zasługuje tylna część pasażerska, bo tam, o dziwo, dzieją się cuda. Trzy niezależne fotele z systemem VarioFlex, można składać, pochylać, przesuwać – niezależnie !!!. Komfortowo będą tam podróżować nawet wysokie osoby, kształt auta, pozioma linia dachu i praktycznie kąt prosty z klapą bagażnika, zapewniają bardzo przyzwoitą ilość miejsca nad głową. Bagażnik to bardzo praktyczne 416 l, po złożeniu tylnej kanapy, ewentualnie demontażu środkowego siedzenia, mamy bardzo fajne możliwości załadunkowe.

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 011

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 012

Wrażenia z jazdy

Skoda Yeti to nie demon prędkości, ale i nie samochód sportowy, przede wszystkim to auto do jazdy miejskiej i tu sprawdza się bardzo dobrze. Precyzyjnie reaguje na sygnały przekazywane przez kierowcę jednocześnie dając pełną kontrolę nad autem. Wysoka pozycja za kierownicą i duża powierzchnia szyb pozwalają obserwować co się dzieje wokół nas. Krótkie, precyzyjne przełożenia skrzyni biegów pozwalają na komfortową jazdę i dają możliwość na bardziej dynamiczne zrywy jeśli oczywiście zajdzie taka potrzeba. Ponieważ zawieszenie jest sztywne, jazda w zakrętach jest przewidywalna, auto nie ma tendencji do wychylania się. Mimo, że auto pędzimy na 4 koła, nie jest to auto w teren. Nam zdarzyło się trochę przesadzić z próbami i tylko dzięki doświadczeniu wydostaliśmy się z grząskiego piachu. Zapewniam, że nie straszne były nam wszelkiego rodzaju miejskie dziury, studzienki i hopki. Jazda Yeti daje uczucie bezpieczeństwa, komfortowo prowadzi się w trasie i bardzo przyjemnie po mieście.

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 010

Podsumowanie

To, że nasz crossover to po prostu wyższe auto kompaktowe nie trzeba nikogo przekonywać. Wzorem innych producentów Skoda dopasowuje się do rynku dając nam naprawdę bardzo porządne auto, którego wyposażenie możemy dostosowywać w zależności od zasobności portfela i pamiętajmy, że będzie to zawsze taniej niż w przypadku innych producentów. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka auto nam się wizualnie nie spodoba, wystarczy do niego zasiąść, aby być mile zaskoczonym, a pierwsze 100 km spowoduje, że będziemy zadowoleni z wyboru. Auto zdecydowanie dla każdego, dla rodziny, dla młodych i aktywnych osób jak i żywiołowych seniorów ;).

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 009

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 003

skoda yeti 1,4 TSI 4x4 002

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.