VOLVO XC60 T5 CROSSOVER CZY SUV?

Volvo XC60 T5

Volvo XC60 T5 crossover czy SUV?

U progu zmiany modelu testujemy Volvo XC60 T5 by przekonać się jak wygląda sytuacja z modelem który był koniem pociągowym stajni. Przez lata model XC60 był na czołowych pozycjach rankingów sprzedaży w różnych krajach świata. Dzięki temu modelowi firma wyznaczała standardy nie tylko w dziedzinie bezpieczeństwa ale też i koncepcji budowy SUVa. Czas leci a jedyna zmiana w XC60 ty wykluczenie silników ponad 4cylindrowych. Szkoda my mieliśmy okazję półtora roku temu testować 4 cylindrowe turbo i subiektywne wrażenia są takie że… tamten był rasowy, miał klasę. Brzmiał jakby miał 8 cylindrów… i palił za 8 też niestety. Downzizing go uśmiercił ze względu na ekologię ale i koszty produkcji, nawet XC90 ma jedynie 4cylindrowce. Jak będzie wyglądała nowa odsłona XC60? Wkrótce się dowiemy.

VOLVO XC60 T5

A teraz okiem technicznym

Silnik/skrzynia

Silnik zgodnie z koncepcją firmy ma być doładowany i mieć 4 cylindry i tak też tu jest. Pojemność 2 litry doładowane pojedynczą turbosprężarką generuje 245KM przy 5500obr/min oddając 350Nm momentu już od 1500obr/min. Takie parametry powinny dzięki  ośmiostopniowemu automatowi dawać dużą dynamikę, niestety auto jest duże i gdzieś ta dynamika się rozłazi. Choć faktycznie do setki rozpędza go w 7s to jakoś tak zbyt płynnie chyba. Skrzynia pracuje szybko choć jest wyposażona w sprzęgło hydrokinetyczne i to jest genialnie dopracowane, żadnych szarpnięć jak w suchych dwusprzęgłówkach. Wydaje się jednak, że poprzedni pięciocylindrowiec robił to sprawniej ale… sprawa odczuć subiektywnych pod wpływem niebiańskiego brzmienia motoru.

Volvo XC60 T5
Volvo XC60 T5
Volvo XC60 T5
Volvo XC60 T5

Zawieszenie/koła/hamulce

Zawieszenie nastawione bardziej na komfort niż na dynamikę toteż i prędkość maksymalna ograniczona do 210km/h. Choć w opcji występuje regulowana twardość zawieszenia u nas tego nie było, hamulce oczywiście wentylowane z przodu z tyłu zwykłe tarcze ale skuteczność zadowalająca. Koła 20 cali o szerokości 255mm i profilu 40 procent dawały dobre trzymanie drogi i świetnie kompensowały zbyt miękki zawias.

Volvo XC60 T5
Volvo XC60 T5
Volvo XC60 T5
Volvo XC60 T5

Volvo XC60 T5 – babskim okiem

Początek nietypowy otóż XC60 to „cudowne auto”. Moje drogie koleżanki jeżeli tylko lubicie auta o dużych gabarytach i czuć wokół bezpieczeństwo to jest jedna z najlepszych propozycji w motoryzacji. Przestronny, elegancki, rodzinny, bezpieczny, prawie idealny. Dlaczego prawie?, bo każdy z nas jest inny ma inne wymagania i pewnie jeden mały minusik się znajdzie. Według mnie ten minus może znajdować się w możliwościach technicznych ale tę ocenę pozostawiam specjalistom i ekspertom. Dla mnie to ideał w każdym calu, Volvo zawsze stanie na wysokości zadania. Dzięki mnóstwem rozwiązań jakie posiada, Volvo jest gotowe na każdą drogę i pogodę. To jak w końcu Volvo XC60 T5 crossover czy SUV?

Podam trochę szczegółów: napęd na cztery koła, układ wspomagania zjazdu i ruszania na wzniesieniach, wykrywa przecinających drogę pieszych i rowerzystów przygotowując się do gwałtownego hamowania. Jeżeli oceni że nie należy dłużej czekać sam uruchomi hamulce, dzięki czemu możemy uniknąć zderzenia, czujnik dostosowania prędkości do poprzedzającego pojazdu, system kontroli trakcji w zakrętach, system szybkiego nagrzewania wnętrza, przy niskich temperaturach zewnętrznych to spora wygoda. Wszystkich funkcji jakie posiada nie sposób wymienić, Volvo to przede wszystkim maximum bezpieczeństwa. Nam nie pozostaje nic innego jak życzyć:

 

Szerokiej drogi i bezpiecznej podróży

Volvo XC60 T5

Volvo XC60 T5
Volvo XC60 T5

Zapraszamy: Audycja „Na biegu” (23.09.2016)

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *