Sezon na jabłka

sezon na jabłka

Sezon na jabłka

Sezon na jabłka trwa w najlepsze! Jabłka to samo zdrowie, dlatego powinny odgrywać ważną rolę w naszym żywieniu. Szczególnie warto jeść te owoce jesienią, bo dzięki witaminom wzmacniają odporność. Jabłka zawierają dużo związków, które chronią nas przed nowotworami. Nawet dwa jabłka dziennie zaspokajają jedną trzecią zapotrzebowania na witaminę C. Jabłka zawierają potas, żelazo, magnez, cynk, miedź, krzem, beta-karoten (prowitaminę A), a głównie błonnik w postaci pektyn.

W jakiej postaci najlepiej jeść jabłka?

Najwięcej pektyn znajduje się w gniazdach nasiennych, których nie jadamy, dlatego jedzmy przynajmniej nieobrane i surowe, ponieważ przetworzone tracą cenny błonnik.

Warunki przechowywania

Pomieszczenie do przechowywania jabłek powinno być ciemne i chłodne. Warto znaleźć miejsce, które będziemy mogli przewietrzyć. Optymalna temperatura dla jabłek wynosi od 0 do 4°C. By przedłużyć trwałość owoców, co jakiś czas trzeba też przewietrzyć pomieszczenie. Do przechowywania należy wybierać jabłka odmian późnojesiennych i zimowych, jak na przykład: Szampion, Ligol, Gloster, Idared, Golden Delicious,  Jonagored. Owoce powinny być twarde i jędrne, najlepiej zebrane, zanim w pełni osiągną dojrzałość spożywczą. Należy je dokładnie posortować, powinny być bez zbędnych uszkodzeń.

Owoce możemy przechowywać w skrzyniach, jak również w workach foliowych. W jabłkach podczas przechowywania zachodzi oddychanie, pod folią zgromadzi się dwutlenek węgla, który spowolni starzenie się owoców. Po pewnym czasie musimy zapewnić dopływ tlenu.

Dla kogo sezon na jabłka?

Jabłka – jeden z najbardziej powszechnych owoców, dostępnych w sklepach niemalże przez cały rok – to ważne źródło wielu cennych dla organizmów pierwiastków. Powinny je wybierać przede wszystkim:

– osoby cierpiące na problemy trawienne, biegunki i zaparcia – jabłka są doskonałym źródłem błonnika, który występuje w nich w postaci pektyn.

– osoby, które zmagają się z wysokim poziomem złego cholesterolu – pektyny regulują poziom dobrego cholesterolu (HDL), obniżając przy tym poziom złego (LDL).

– osoby, które chcą schudnąć – jabłka są niskokaloryczną przekąską, regulują i przyspieszają trawienie.

– osoby, które cierpią na infekcje dróg oddechowych – dzięki pektynom, odtruwają organizm, pozwalając zapobiegać przeziębieniom.

– osoby, które cierpią na choroby serca i układu nerwowego – jabłka mają dość sporo potasu, reguluje pracę układu nerwowego i krwionośnego.

– osoby, które cierpią na problemy układu moczowego – picie świeżo wyciskanego soku działa moczopędnie.

Jak wybierać jabłka?

Warto dobrze się zastanowić jakie jabłka wybrać i nie brać pierwszych z brzegu. Nie każde owoce, które możesz kupić w sklepie, zasługują na miano dobrych jakościowo. Kupując jabłka paczkowane, trzeba dokładnie obejrzeć zawartość.
Nie kupuj nadpsutych, gnijących jabłek. Pomarszczona skórka jabłka to znak, że jest ono nie świeże, zbyt długo leży w sklepie. Takie jabłko można zjeść, lepiej jednak zużyć je do ciast, przetworów. Jabłka, których skóra jest pokryta suchymi, ciemnobrązowymi plamami, to owoce porażone parchem – pospolitym grzybem, który atakuje jabłonie. Takie jabłka nie powinny znaleźć się w sklepie, a jeśli się na nie natkniesz, np. na targu, nie kupuj ich.
Jeśli zauważysz na jabłkach plamy połączone z biało-szarym nalotem, to znak, że chorują na szarą pleśń. Omijaj z daleka zarówno zakażone sztuki. I zapamiętaj: chore owoce zarażają zdrowe. Piękna, błyszcząca skórka to niestety nie zawsze znak świeżości jabłek. Jeśli wygląda wyjątkowo nienaturalnie, może to znaczyć, że jabłko było polerowane albo woskowane, żeby lepiej się prezentować.

Sezon na jabłka w pełni. Na zdrowie!

Pomysłów na potrawy z jabłkiem jest mnóstwo i każdy może znaleźć coś dla siebie. Oto przykładowa przekąska z jabłkiem w roli głównej: jabłkowe tosty.

Składniki:

– 1 kromka pełnoziarnistego chleba,

– 1 łyżka masła orzechowego,

– średnie jabłka, pociętego w plasterki,

– cynamon

Przygotowanie:

Rozgrzej piekarnik do 175 stopni. Posmaruj kromkę chleba masłem orzechowym. Przykryj wszystko plasterkami jabłka i posyp solidnie cynamonem. Jeśli jabłko jest bardzo kwaśne, polecam także posypać nieco cukrem. Piecz przez 10 minut, aż jabłka zmiękną. Wyjmij i jedz! Smacznego.

Przeczytaj też: Legionowo:SpacerPoZdrowie

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.