Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual

Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual

Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual

Vitara Boosterjet Allgrip manual potwierdza  tradycję wolności młodych ludzi z początku lat 80-tych kiedy to autko z miękkim dachem importowana z USA do Polski. Były to samochody z kolorową hawajską karoserią, silniki 1600 w zupełności wystarczały bo auto było wyjątkowo lekkie. Właśnie dzięki tej lekkości świetnie radziły sobie w sypkim piasku na plaży i to na zwykłych drogowych oponach. Ta właściwość Vitary wprawiała w osłupienie właścicieli Pajero czy Patroli czyli prawdziwych terenówek które niestety w miałkim piasku grzęzły. Tajemnicą była masa, niska masa. Vitara własnie doczekała się nowej edycji downsizingu.

 

Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual

Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual

teraz okiem technicznym

Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual – Silnik/skrzynia

I znów downsizing i tak do znudzenia, tak, tak, takie czasy, nie chodzi o ekstremalne moce ale o czystą racjonalność. 1400 cm3 daje większą radość jak 1600 w poprzedniku a czemu? Bo moc nam wzrosła może tylko o 20KM do 140KM natomiast moment wzrósł ze 160 do 220Nm, niby nie dużo ale jednak. Klucz w tym że ten moment zaczyna się nie przy 4 a 2 tysiącach obrotów na minutę a wartość maksymalną poprzednika osiąga już przy 1400 obr/min więc jazda jest radością. Silnik wydziela też mniej toksycznych związków bo zasilany jest wtryskiem bezpośrednim. Skrzynia tradycyjna 6 biegów w manualu i jak zwykle dla Vitary stały napęd na obie osie Allgrip powoduje że jest bezpiecznie na śliskiej nawierzchni.

W tej wersji silnikowej jest to bardzo ważne bo przy masie 1240kg moment obrotowy powodowałby uślizgi jednej osi. Turbodoładowanie uczyniło z Vitary niemalże sportowca bo wynik 9,5s do setki jest w taj klasie ewenementem.

Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual

Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual – Zawieszenie/koła/hamulce

I tu znów prostota i niezawodność, przednie zawieszenie to kolumny MacPherson a tył to belka skrętna, auto zachowuje się na drodze jak zwykła osobówka. A może nie jak zwykła ale z usportowionym charakterem, w zatrzymaniu pomagają hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, przednie wentylowane. Opony 215/55×17 przy tej masie dają dobrą przyczepność w każdych warunkach również w grząskim piasku. Dzięki temu jest to auto osobowe z właściwościami terenowymi, myślę że idealnie nada się do przeróbek do ciężkiego terenu. Podniesienie zawieszenia, chiptuning oraz szersze koła spowodują że to auto wjedzie wszędzie.

Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual

Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual – Ekonomia

Pomimo turbodoładowania oraz mocy większej o 20KM silnik ma rozsądny apetyt i stosownie do masy auta zużycie również jest niskie. Z całego testu obejmującego 1100km jazdy mieszanej bez ekodrajwingu wyszło nam 7,2l/100km. W trasie jadąc do 100km/h zmieścimy się w 5,7l/100km a w warszawskich korkach zimą 7,8 będzie raczej normą. Latem pewnie te wartości spadną o jakieś 5-8% ale dynamika jaką nam zapewnia silnik jest warta tych ilości. Można się uprzeć i zrobić w trasie 5,2 a w mieście 6,5 ale sprawdziliśmy to i MORDĘGA do kwadratu.

Suzuki Vitara Boosterjet Allgrip manualSuzuki Vitara Boosterjet Allgrip manual

A co z mandatami? Koniecznie przeczytaj: Mandaty w 2017 roku czyli Policjantowi nie odmówisz!

 

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.