Test Citroen C-Elysee VTi 115KM – przeczytaj!

Okiem technicznym
Test Citroen C-Elysee VTi 115KM – Silnik/skrzynia
Silnik to jednostka o pojemności 1600cm3 zasilana benzyną wtryskiem bezpośrednim ale ze zmiennymi fazami rozrządu choć bez doładowania. Mimo to moc maksymalna przy 6000 obr/min wynosi 115KM a moment to jedynie 150Nm dopiero przy 4000 obr/min. To wszystko połączone z 5 biegowym manualem, na szczęście to auto waży trochę ponad tonę więc niedobór mocy nie jest odczuwalny. Brakuje jedynie przy niskich obrotach mocy i momentu obrotowego ale jeśli nauczymy się kręcić silnik wysoko odwdzięczy się dynamiką.
Test Citroen C-Elysee VTi 115KM – zawieszenie/koła/hamulce
I tu znów prostota i niezawodność, przednie zawieszenie to kolumny MacPherson a tył to belka skrętna, żadne cuda. To zawieszenie jest sprawdzone więc nie będzie kłopotów w trakcie eksploatacji. Hamulce tarczowe na obu osiach tyle że wentylowane jedynie na przodzie ale przy tej masie nie ma innej potrzeby. Koła 195/60×16 to taka budżetowa oferta ale są adekwatne do osiągów tego samochodu. Dla zawieszenia o charakterystyce dość twardej dobrym uzupełnieniem jest dość wysoki profil opony dający dobrą amortyzację nierównej drogi. Auto ma mieć charakter rodzinny i nie jest przeznaczone dla ostrej jazdy choć Citroen wystawia ten model do wyścigów.
Test Citroen C-Elysee VTi 115KM – Ekonomia
Jak na silnik bez doładowania o dość skromnej pojemności musimy go kręcić wysoko by żwawo jechał i wtedy pojawia się dość duży apetyt na paliwo. Jeśli będziemy umiejętnie posługiwać się gazem auto zadowoli się średnio 7l/100km a w trasie możemy liczyć na 5,2l/100km. Jeśli zapomnimy się i pozwolimy sobie na dynamiczniejszą jazdę średnie skoczy do 9l/100km. Jest sposób na to, silnik dobrze znosi zasilanie LPG i wtedy zadowoli się 10l gazu i to jest godne rozważenia.