Test Renault Trafic dCi VIP

Okiem technicznym
Test Renault Trafic dCi VIP – Silnik/skrzynia
Silnik 1600 cm3 z zapłonem samoczynnym nie jest zbyt duży, jest to ten sam silnik co w Megane dCi. Jest jednak różnica, w Megane z reguły występuje z mocą 130KM tu ma 145KM i jest wyposażony w podwójne turbo. To powoduje że moc maksymalna dostępna jest już od 3500 obr/min a maksymalny moment obrotowy ma 340 Nm od 1500 obr/min. Auto jest w miarę dynamiczne, silnik jest na tyle elastyczny że sześć przełożeń jakie mamy do dyspozycji jest wystarczające. Niestety skrzynia jest manualna i choć silnik nie zmusza nas do częstej zmiany biegów to jest pewna uwaga. Silniki słabsze mają pojedyncze turbo i mniej mocy, najsłabsza wersja mniej jak 100 KM. Nie testowaliśmy jej ale ta najsłabsza wersja zamęczy nas irytacją z braku mocy i momentu obrotowego.
Test Renault Trafic dCi VIP – zawieszenie/koła/hamulce
Koła zastosowane w Traficu wydają się trochę małe, 215/65×16 w aucie które przy pełnym załadunku przekroczy masę dwie i pół tony to za mała powierzchnia styku z nawierzchnią. Hamulce tarczowe na obu osiach mają średnicę prawie 300mm są wystarczające ale ja lubię mieć nadwyżkę w sferze bezpieczeństwa. Dobrze że choć twardość zawieszenia jest mądrze zaplanowana. Nawet przy dużym załadunku auto nadal jest sztywne niemniej jednak nie polecam jazdy z prędkością wyższą jak 110km/h. Powyżej tej prędkości skuteczność hamulców będzie niższa i choć faddingu nie zanotowaliśmy to jednak należy uważać zwłaszcza latem.
Test Renault Trafic dCi VIP – Ekonomia
To duże auto i ma dużą powierzchnię czołową więc przy prędkościach powyżej 100km/h zużycie gwałtownie szybuje w górę. Średnie z testu to 8l więc rozsądne jak na auto ważące ponad 2t, w trasie przy 90km/h zmieścimy się w 6,5l/100 km i to przy pełnym załadunku ale przy 120km/h będzie to już prawie 9l. To jednak i tak jest niewiele jeśli wyobrazimy sobie że maksymalna masa może dochodzić do 3t. Marzy nam się automatyczna skrzynia biegów i trochę lepsza tapicerka, bliższa autu klasy średniej przynajmniej tu w wersji VIP!!!